Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,921
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,115
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش تمرین های ادراکی-حرکتی و برنامه حرکتی ریتمیک بر رشد حرکتی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر

صفحات

 صفحه شروع 198 | صفحه پایان 206

چکیده

 هدف: هدف از این تحقیق, بررسی اثربخشی آموزش تمرین های ادراکی-حرکتی و برنامه حرکتی ریتمیک بر رشد حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود.روش بررسی: در این تحقیق نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل, 30 کودک 10-7 ساله از بین مدارس ابتدایی شهر تبریز به صورت تصادفی-خوشه ای انتخاب و براساس سن و بهره هوشی همتاسازی شدند و در دو گروه آزمایش (گروه تمرین ادراکی-حرکتی و برنامه حرکتی ریتمیک) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. برنامه های تمرینی در 9 هفته و هر هفته دو جلسه و هر جلسه 45 دقیقه انجام گرفت. قبل از شروع جلسات و در پایان آخرین جلسه پیش آزمون و پس آزمون به انجام رسید. به منظور سنجش رشد حرکتی از آزمون اولریخ -2 (2000) و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نسخه 18 نرم افزار SPSS در سطح معنی داری p<0.05 انجام گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که دو گروه آزمایش (گروه تمرین های ادراکی-حرکتی و گروه برنامه حرکتی ریتمیک) در مهارت های جابه جایی و کنترل شیء نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند (p³0.05) و تفاوت بین دو گروه آزمایشی با یکدیگر معنادار نبود (p³0.05). در مهارت های کنترل شیء, گروه تمرین ادراکی-حرکتی نسبت به دو گروه برنامه حرکتی ریتمیک و کنترل تاثیر بیشتری بر رشد این مهارت ها داشت.نتیجه گیری: با توجه به نتایج, برنامه های آموزشی مورد استفاده می توانند تجربه حرکتی مناسبی برای کودکان باشند. این برنامه ها می توانند در مدارس با ایجاد فرصت مناسب و ارائه تکالیف متناسب برای تمرین و رشد مهارت های حرکتی استفاده شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قربان زاده، بهروز، لطفی، مریم، آزالی علمداری، کریم، بشیری، مهدی، و ابراهیمی، صفیه. (1394). بررسی اثربخشی آموزش تمرین های ادراکی-حرکتی و برنامه حرکتی ریتمیک بر رشد حرکتی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 16(3)، 198-206. SID. https://sid.ir/paper/43670/fa

    Vancouver: کپی

    قربان زاده بهروز، لطفی مریم، آزالی علمداری کریم، بشیری مهدی، ابراهیمی صفیه. بررسی اثربخشی آموزش تمرین های ادراکی-حرکتی و برنامه حرکتی ریتمیک بر رشد حرکتی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1394؛16(3):198-206. Available from: https://sid.ir/paper/43670/fa

    IEEE: کپی

    بهروز قربان زاده، مریم لطفی، کریم آزالی علمداری، مهدی بشیری، و صفیه ابراهیمی، “بررسی اثربخشی آموزش تمرین های ادراکی-حرکتی و برنامه حرکتی ریتمیک بر رشد حرکتی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 16، no. 3، pp. 198–206، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43670/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا