مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,404
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

433
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برآورد تابع تولید آموزش عالی دانشگاه های دولتی ایران

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 41

چکیده

 امروزه دانشگاه ها, به عنوان مراکز تربیت نیروی انسانی متخصص کشورها, نقش مهمی در افزایش رشد و توسعه اقتصادی ایفا می کنند. در همین راستا, اقتصاد آموزش عالی در چند دهه اخیر گامهای موثری در جهت نحوه تخصیص بهینه منابع فیزیکی و انسانی در دانشگاه ها و افزایش کارایی آنها به عنوان واحدهای تولیدی چند ستاده ای برداشته است. با توجه به اینکه در چند سال اخیر دانشگاه های دولتی ایران قسمت اعظم منابع خود را صرف تولید آموزشی کردند, این مقاله با در نظر گرفتن دانشگاه های دولتی به عنوان واحدهای تولیدی تک ستاده ای (تولید آموزشی) و بررسی ارتباط عوامل انسانی و فیزیکی 21 دانشگاه دولتی کشور برای دوره زمانی 1373-1377 و تلفیق داده های مقطعی و زمانی, یک تابع تولید خطی خاص آموزشی را در قالب یک سیستم معادلات همزمان, به روش حداقل مربعات وزنی (WLS) برآورد می کند که در آن کیفیت تولید آموزشی, سیاستهای پذیرش دانشجویان کارشناسی و کیفیت هیات علمی دانشگاه به صورت درونزا رفتار می کنند. نتایج پژوهش حاکی از آنند که در سالهای اخیر سیاستهای پذیرش دانشجویان کارشناسی دانشگاه ها در راستای افزایش کیفیت تولید آموزشی آنها نبوده است؛ با این حال کیفیت هیات علمی, بودجه های گروه های آموزشی, عملیات کمک آموزشی و بودجه های اختصاصی دانشگاه ها در جهت ارتقای سطح کیفیت تولید آموزشی به کار گرفته شده اند. افزایش بودجه های خدمات اداری از کیفیت تولید آموزشی کاسته اند و بوجه های پژوهشی دامنه فعالیتهای آموزشی دانشگاه ها را کاهش داده اند. این نتایج, علاوه بر اینکه بیانگر وضعیت سیاستگذاری بخش آموزش عالی در چند سال اخیر هستند, می توانند به عنوان ابزاری مفید برای برنامه ریزی آموزش عالی در سطح دانشگاه های کشور به کار گرفته شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سامتی، مرتضی، عمادزاده، مصطفی، و بختیاری، بهروز. (1382). برآورد تابع تولید آموزش عالی دانشگاه های دولتی ایران. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 9(2-1 (28-27))، 1-41. SID. https://sid.ir/paper/436763/fa

Vancouver: کپی

سامتی مرتضی، عمادزاده مصطفی، بختیاری بهروز. برآورد تابع تولید آموزش عالی دانشگاه های دولتی ایران. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1382؛9(2-1 (28-27)):1-41. Available from: https://sid.ir/paper/436763/fa

IEEE: کپی

مرتضی سامتی، مصطفی عمادزاده، و بهروز بختیاری، “برآورد تابع تولید آموزش عالی دانشگاه های دولتی ایران،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 9، no. 2-1 (28-27)، pp. 1–41، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/436763/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button