مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

7,164
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر درس پژوهی بر توسعه حرفه ای معلمان ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 146

کلیدواژه

سومین مطالعه بین المللی ریاضی و علوم (TIMSS)Q3

چکیده

 پژوهشهای بین المللی اخیر در زمینه توسعه حرفه ای معلمان, روشنگر جهت گیریهای متفاوتی از اقدامات معمول در این حوزه است. این پژوهشها بیشتر بر مدرسه و کلاس درس استوار است و می کوشد معلمان را بیش از پیش در تصمیم گیریهای مربوط به شیوه های بهبود کیفیت آموزشی مدارس مشارکت دهد. این آموزش به معلمان کمک می کند تا به هنگام کسب صلاحیتهای حرفه ای در حین کار به بازسازی فکری خویش و دانش آموزان در فرایند یاددهی - یادگیری توجه جدی مبذول دارند.مقاله حاضر, به بررسی آثار استفاده از درس پژوهی - به عنوان نمونه ای از پژوهش مشارکتی در کلاس درس - بر توسعه حرفه ای معلمان ریاضی می پردازد. در این مقاله ابتدا به بررسی ویژگیهای برنامه توسعه حرفه ای مطلوب از دیدگاه آموزشگران ریاضی پرداخته می شود. سپس درس پژوهی, که ایده ژاپنی برای توسعه حرفه ای معلمان می باشد, جهت بررسی به عنوان یک الگوی موثر در توسعه حرفه ای معلمان ارایه می گردد. و در پایان مشکلات و موانع به کارگیری این ایده در سیستم آموزشی فعلی ایران بررسی می شود.داده های این مقاله به شیوه پژوهش مشارکتی با مشارکت دو گروه پنج و ده نفری از معلمان ریاضی ناحیه دو کرمان در دوره راهنمایی تحصیلی جمع آوری شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه, مشاهده مشارکتی, یادداشتهای میدانی اعضای گروهها, یادداشتها و نظرات ناظران بیرونی, مصاحبه با معلمان و دانش آموزان, ضبط صدا, فیلم و عکس جمع آوری شدند و از طریق کدگذاری به شیوه مقوله بندی, تجزیه و تحلیل گردیدند.نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که درس پژوهی می تواند به عنوان الگویی مطلوب در توسعه حرفه ای معلمان مطرح گردد. گرچه استفاده از درس پژوهی با مشکلات و موانع اجرایی مواجه است اما برای هر یک از آنها راه حلهایی را می توان ذکر کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

خاکباز، عظیمه سادات، فدایی، محمدرضا، و موسی پور، نعمت اله. (1387). تاثیر درس پژوهی بر توسعه حرفه ای معلمان ریاضی. تعلیم و تربیت، 24(2 (مسلسل 94))، 123-146. SID. https://sid.ir/paper/439105/fa

Vancouver: کپی

خاکباز عظیمه سادات، فدایی محمدرضا، موسی پور نعمت اله. تاثیر درس پژوهی بر توسعه حرفه ای معلمان ریاضی. تعلیم و تربیت[Internet]. 1387؛24(2 (مسلسل 94)):123-146. Available from: https://sid.ir/paper/439105/fa

IEEE: کپی

عظیمه سادات خاکباز، محمدرضا فدایی، و نعمت اله موسی پور، “تاثیر درس پژوهی بر توسعه حرفه ای معلمان ریاضی،” تعلیم و تربیت، vol. 24، no. 2 (مسلسل 94)، pp. 123–146، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/439105/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button