Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,008
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش گروهی خودکارآمدی بر کاهش هراس اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 216 | صفحه پایان 232

چکیده

 هدف این تحقیق تعیین اثر بخشی آموزش گروهی خود کارآمدی بر کاهش هراس اجتماعی و ترس از مورد مشاهده قرار گرفتن در دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان بود. به این منظور از بین 96 نفر دانشجوی ساکن خوابگاههای دانشگاه اصفهان که برای شرکت در جلسات آموزش ثبت نام کرده بودند, 20 نفر که در مجموع دو «مقیاس اضطراب تعامل اجتماعی» (SIAS) و «هراس اجتماعی» (SPS) بالاترین نمرات را داشتند به عنوان آزمودنیهای تحقیق انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گذاشته شدند. پیش از برگزاری اولین جلسه آموزش گروهی با استفاده از «مقیاس اضطراب تعامل اجتماعی», «مقیاس هراس اجتماعی» و «مقیاس خودکارآمدی در موقعیتهای اجتماعی» (SESS) در مورد گروه آزمایشی و گروه گواه پیش آزمون اجرا شد. سپس برای گروه آزمایشی 8 جلسه دو ساعته برنامه آموزش گروهی خودکارآمدی برگزار شد. محتوای جلسات آموزش گروهی بر اساس نظریه خودکارآمدی بندورا تنظیم شده بود و بر افزایش خودکارآمدی در موقعیتهای اجتماعی متمرکز بود, شامل تمرین عملکرد موفق, بازی نقش, سخنرانی الگوی میهمان, قانع سازی کلامی, آموزش درباره ریشه های هراس اجتماعی و رابطه متقابل آنها با خودکارآمدی در موقعیتهای اجتماعی, آموزش مهارتهای اجتماعی, آموزش آرامسازی و تکالیف خانگی بود. بعد از اتمام جلسات آموزش گروهی, مقیاسهای به کار رفته در پیش آزمون مجددا بعنوان پس آزمون در مورد هر دو گروه آزمایشی و گواه اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش گروهی خودکارآمدی باعث افزایش معنی دار خود کارآمدی در موقعیتهای اجتماعی (p=0.027) و کاهش معنی دار هراس اجتماعی (p=0.003), اضطراب تعامل اجتماعی (p=0.002) و ترس از مورد مشاهده قرار گرفتن (p=0.007) در دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که یکی از روشهای موثر کاهش هراس اجتماعی, تلاش در جهت افزایش خودکارآمدی افراد در موقعیت های اجتماعی با استفاده از روشهای به کار رفته در این تحقیق است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غلامی رنانی، فاطمه، کجباف، محمدباقر، نشاط دوست، حمیدطاهر، و مرادی، اعظم. (1386). اثربخشی آموزش گروهی خودکارآمدی بر کاهش هراس اجتماعی. مجله روانشناسی، 11(2 (پیاپی 42))، 216-232. SID. https://sid.ir/paper/440008/fa

    Vancouver: کپی

    غلامی رنانی فاطمه، کجباف محمدباقر، نشاط دوست حمیدطاهر، مرادی اعظم. اثربخشی آموزش گروهی خودکارآمدی بر کاهش هراس اجتماعی. مجله روانشناسی[Internet]. 1386؛11(2 (پیاپی 42)):216-232. Available from: https://sid.ir/paper/440008/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه غلامی رنانی، محمدباقر کجباف، حمیدطاهر نشاط دوست، و اعظم مرادی، “اثربخشی آموزش گروهی خودکارآمدی بر کاهش هراس اجتماعی،” مجله روانشناسی، vol. 11، no. 2 (پیاپی 42)، pp. 216–232، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/440008/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا