مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

8,006
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,057
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی وضعیت اجرای درس تربیت بدنی در پایه های اول و دوم مدارس ابتدایی استان خراسان جنوبی

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 125

چکیده

 درس تربیت بدنی مدارس به منابع مالی, انسانی و برنامه ریزی دقیق نیاز دارد. شواهد موجود نشان می دهد که برنامه ریزی مطلوبی در زمینه هدف های کلی تربیت بدنی در آموزش و پرورش وجود ندارد. کمبود معلم ورزش, محدود بودن ساعت درس ورزش, کمبود کتاب های تخصصی و دانش معلمان و نبود تجهیزات و تاسیسات ورزشی کافی, از جمله عواملی هستند که تحقق اهداف درس تربیت بدنی را با مشکل مواجه کرده اند. برای رفع مشکل کمبود معلم ورزش, به تازگی برنامه استفاده از آموزگاران پایه های اول و دوم ابتدایی برای تدریس این درس و در کنار آن آموزش, توزیع کتاب های درسی, و به کارگیری رسانه های آموزشی ارایه شده است. تحقیق حاضر در پی شناخت میزان اثربخشی این برنامه و روشن کردن ضعف ها و قوت های آن است. روش بررسی از نوع توصیفی- پیمایشی است. برای جمع آوری اطلاعات, دو نوع پرسشنامه بر مبنای مقیاس لیکرت (پنج گزینه ای) تنظیم شد. پایایی و روایی این پرسشنامه ها به ترتیب با روش آزمون آلفای کرونباخ (ضریب 0.78) و نظر خواهی از افراد متخصص و مربیان با سابقه ورزش و سفارش دهنده طرح (وزارت آموزش و پرورش) مورد تایید قرار گرفت. برای نمونه گیری از سرشماری استفاده شد و 102 معلم و 59 مدیر مدارس ابتدایی به پرسشنامه پاسخ دادند. با استفاده از آمار توصیفی (درصدها) مشخص شد که کیفیت ارایه درس تربیت بدنی پایه های اول و دوم ابتدایی در استان خراسان جنوبی از دیدگاه معلمان تربیت بدنی (بیش از 57 درصد پاسخ دهندگان) و مدیران (بیش از 54 درصد پاسخ دهندگان) مطلوب است و رسانه های آموزشی (وسایلی که برای انتقال داشتن و آگاهی به دانش آموزان مورد استفاده قرار می گیرند, مانند کتاب و سی دی) از کارایی خوب (در حدود 45 درصد پاسخ دهندگان) یا متوسطی (بیش از 20 درصد پاسخ دهندگان) برخوردارند, اما توزیع رسانه های آموزشی از نظر حدود 40 درصد پاسخ دهندگان مطلوب نبوده و دسترسی به آن برای همه معلمان مقدور نیست. بیشتر مدیران (در حدود 60 درصد) و متوسط معلمان (در حدود 40 درصد) افزایش ساعات درس تربیت بدنی را ضروری دانسته اند. از مشکلات اساسی موجود, نبود تجهیزات و فضای ورزشی کافی, عدم پیگیری و نظارت قوی مسوولان تربیت بدنی و انجمن اولیا و مربیان در پیشبرد اهداف درس و عدم پیگیری لازم از طرف آنهاست. در کل, بر اساس درصد پاسخ مدیران و معلمان مدارس ابتدایی به سوال های پرسشنامه ها, چنین استنباط می شود که برنامه ارایه شده برای پایه های اول و دوم ابتدایی, مطلوب به نظر می رسد, اما بازدهی بیشتر آن به تخصیص بودجه کافی, گسترش امکانات و پیگیری اولیا و مربیان بستگی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    افضل پور، محمداسماعیل، زرنگ، محمود، و خوشبختی، جعفر. (1386). ارزشیابی وضعیت اجرای درس تربیت بدنی در پایه های اول و دوم مدارس ابتدایی استان خراسان جنوبی. پژوهش در علوم ورزشی، 5(16)، 107-125. SID. https://sid.ir/paper/440273/fa

    Vancouver: کپی

    افضل پور محمداسماعیل، زرنگ محمود، خوشبختی جعفر. ارزشیابی وضعیت اجرای درس تربیت بدنی در پایه های اول و دوم مدارس ابتدایی استان خراسان جنوبی. پژوهش در علوم ورزشی[Internet]. 1386؛5(16):107-125. Available from: https://sid.ir/paper/440273/fa

    IEEE: کپی

    محمداسماعیل افضل پور، محمود زرنگ، و جعفر خوشبختی، “ارزشیابی وضعیت اجرای درس تربیت بدنی در پایه های اول و دوم مدارس ابتدایی استان خراسان جنوبی،” پژوهش در علوم ورزشی، vol. 5، no. 16، pp. 107–125، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/440273/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button