Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

600
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط راهبردهای مطالعه و یادگیری با ویژگیهای فردی و سوابق تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد - سال 1378

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: با توجه به اهمیت راهبردهای مطالعه و یادگیری در پیشرفت تحصیلی که لزوم سنجش آنرا ایجاب میکند و با توجه به فقدان اطلاعات در مورد راهبردهای مورد استفاده دانشجویان، این پژوهش با هدف بررسی راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1378 و تعیین عوامل مرتبط با استفاده از این راهبردها انجام شد.روشها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی 412 دانشجوی سال اول تا سوم رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی که در سال 1378 مشغول به تحصیل بوده اند، انتخاب شدند. دانشجویان خارجی از مطالعه حذف شدند. راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان با استفاده از پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان با استفاده از پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری تالیف شده توسط وین اشتین و همکاران بررسی شد. این پرسشنامه برای استفاده در این پژوهش به زبان فارسی ترجمه و 3 مطالعه مقدماتی بر روی آن انجام شد. این پرسشنامه یک ابزار تشخیصی است که شامل 10 حیطه نگرش، انگیزش، کنترل وقت، اضطراب، تمرکز، انتخاب ایده اصلی، راهنمای مطالعه، پردازش اطلاعات خودآزمایی و راهبردهای آزمون می باشد. اطلاعات فردی و سوابق تحصیلی از پرونده های تحصیلی دانشجویان استخراج شد. نیمرخ راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان با جدول نمونه هنجاری دانشجویان آمریکا مقایسه گردید.یافته ها: دانشجویان از سه مقیاس راهبردهای آزمون، نگرش و کنترل اضطراب بیشترین نمرات و از انتخاب ایده اصلی، کمترین نمرات را کسب نمودند. راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان در رشته ها و پایه های تحصیلی مختلف با یکدیگر تفاوت آماری معنی دار نداشت. دختران از نگرش بهتری نسبت به تحصیل برخوردار بودند (P=0.000) و پسران به میزان بیشتری از راهبردهای پردازش اطلاعات استفاده میکردند (P=0.025) دانشجویانی که حداقل در یکی از ترمهای گذشته مشروط شده بودند در حیطه های اضطراب (P=0.000)، پردازش اطلاعات (P=0.005)، انتخاب ایده اصلی (033/p=0)، خود آزمایی (P=1.34) و راهبردهای آزمون (P=0.000) نمرات کمتری کسب کردند. نمرات دانشجویان مورد مطالعه در راهبردهای آزمون معادل صدک 80 و در کنترل اضطراب و تمرکز معادل صدک 75 و در فعالیتهای انگیزشی معادل صدک 15 نمونه هنجاری دانشجویان آمریکا بود.نتیجه: یافته ها بیانگر عملکرد خوب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استفاده از راهبردهای آزمون، کنترل اضطراب و تمرکز و سطح پایین فعالیتهای انگیزشی آنان می باشد. استفاده از پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری در تعیین حیطه های قوت و ضعف مطالعه دانشجویان بویژه در بررسی مشکلات یادگیری دانشجویانی که سابقه افت یا شکست تحصیلی دارند و نیز آموزش راهبردهای صحیح مطالعه و یادگیری به دانشجویان توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خدیوزاده، طلعت، درخشان، اکبر، سیف، علی اکبر، و ولایی، ناصر. (1381). ارتباط راهبردهای مطالعه و یادگیری با ویژگیهای فردی و سوابق تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد - سال 1378. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/440707/fa

    Vancouver: کپی

    خدیوزاده طلعت، درخشان اکبر، سیف علی اکبر، ولایی ناصر. ارتباط راهبردهای مطالعه و یادگیری با ویژگیهای فردی و سوابق تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد - سال 1378. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/440707/fa

    IEEE: کپی

    طلعت خدیوزاده، اکبر درخشان، علی اکبر سیف، و ناصر ولایی، “ارتباط راهبردهای مطالعه و یادگیری با ویژگیهای فردی و سوابق تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد - سال 1378،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/440707/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا