مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,304
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و ارزیابی زمینه فلسفی و روش های آموزشی چهار رویکرد تربیت اخلاقی معاصر

صفحات

 صفحه شروع 104 | صفحه پایان 134

چکیده

 در پژوهش حاضر, از میان رویکردهای متعدد موجود در زمینه تربیت اخلاقی, مبانی فلسفی و روش های آموزشی چهار رویکرد تبیین ارزش ها, تربیت منشی, رشد شناختی و رویکرد دینی (با عنایت به اسلام), با استفاده از روش شناسی تحقیق کیفی و تکنیک تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفته اند. رویکرد تربیت منش ریشه در عقاید اخلاقی فلاسفه فضیلت مدار دارد و بر روش هایی متکی بر تشکیل عادات, مانند ارایه داستان های اخلاقی, زندگی نامه ها و نمایش فیلم استوار است که دقیقا به همین دلیل, متهم به استفاده از روش های تلقینی می باشد. رویکرد تبیین ارزش ها ریشه در نظرگاه های پوزیتویستی, تحلیلی, پدیدار شناختی, وجود گرایی و پراگماتیسم دارد و از روش هایی مانند بحث گروهی با تاکید بر گزینش اخلاقیات از سوی فراگیران و حفظ بی طرفی معلمین سود می برند. توصیه به بی طرفی و نسبیت گرایی عمده ترین نقطه ضعف این رویکرد است. رویکرد شناختی رشدی با سردمداری پیاژه و کهلبرگ, زمینه ای کانتی دارد و با کمک طرح معماهای اخلاقی به تربیت اخلاقی می پردازد که به دلیل تاکید شدید بر عقل و قضاوت اخلاقی و عدم توجه به رفتار اخلاقی, مورد انتقاد بوده است. اما رویکرد تریت اخلاقی اسلام, که از جهان بینی اسلامی سیراب می شود, جامع ترین رویکرد مورد بررسی است که با طرح روش هایی مانند الگوسازی, تمثیل و قصه گویی بسیاری از نکات ضعف دیگران را می پوشاند, هر چند خود هنوز نیاز به تحقیقات کاربردی فراوانی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حقیقت، شهربانو، و مزیدی، محمد. (1387). بررسی و ارزیابی زمینه فلسفی و روش های آموزشی چهار رویکرد تربیت اخلاقی معاصر . اندیشه دینی، 10(26)، 104-134. SID. https://sid.ir/paper/441062/fa

    Vancouver: کپی

    حقیقت شهربانو، مزیدی محمد. بررسی و ارزیابی زمینه فلسفی و روش های آموزشی چهار رویکرد تربیت اخلاقی معاصر . اندیشه دینی[Internet]. 1387؛10(26):104-134. Available from: https://sid.ir/paper/441062/fa

    IEEE: کپی

    شهربانو حقیقت، و محمد مزیدی، “بررسی و ارزیابی زمینه فلسفی و روش های آموزشی چهار رویکرد تربیت اخلاقی معاصر ،” اندیشه دینی، vol. 10، no. 26، pp. 104–134، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/441062/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button