مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,688
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,777
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل موثر بر انگیزه های مطالعه در دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 56

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر انگیزه های مطالعه بر روی 304 نفر از دانش آموزان مقاطع پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی شهر مشهد انجام شده است. این نمونه, به صورت خوشه ای انتخاب شده, و پرسشنامه انگیزه های خواندن MRQ در اختیار آنان قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان داد دانش آموزان مورد بررسی, کما بیش همه انگیزه های خواندن را دارند و میزان این انگیزه ها از ضعیف تا متوسط, رتبه گذاری شده است. «رقابت», «اهمیت», «لذت» و «نمره» از انگیزه هایی بودند که در دانش آموزان مورد بررسی نسبت به بقیه در سطح بالاتری قرار داشتند و انگیزه های اجتناب از مطالعه, مطالعه به دلایل اجتماعی, مطالعه به قصد چالش برانگیزی و تکلیف, نسبت به بقیه انگیزه ها نمره های کمتری را به خود اختصاص دادند. یافته های حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش عبارتند از: بین انگیزه های اهمیت, شناخت, نمره و رقابت, از لحاظ میزان برخورداری, تفاوتی معنادار وجود دارد. بین انگیزه های لذت و به دلایل اجتماعی بر اساس جنسیت, تفاوتی معنادار وجود دارد. بین انگیزه های اثربخشی, چالش برانگیزی, اهمیت, شناخته شدن, نمره, اجتماعی و اجتناب بر حسب مقطع تحصیلی, تفاوت معنادار وجود دارد. بین انگیزه های اثر بخشی, چالش برانگیزی, کنجکاوی, شناخته شدن, اجتماعی و رقابت با معدل نمره املای دانش آموزان مورد بررسی در دو سال اخیر, رابطه معنادار وجود دارد. همین نتیجه به غیر از انگیزه شناخته شدن در مورد معدل نمره فارسی دانش آموزان مورد بررسی, در دو سال اخیر دیده می شود. بین انگیزه های اثر بخشی, چالش بر انگیزی, کنجکاوی و تکلیف و معدل درسی دانش آموزان مورد بررسی, رابطه معنادار وجود داشت. بین انگیزه های چالش برانگیزی, شناخته شدن, نمره و رقابت و عضویت فعال در کتابخانه, رابطه معنادار دیده شد. البته در این مورد, رابطه بین انگیزه های یادشده و عضویت فعال در کتابخانه منفی بود. بین هیچ کدام از انگیزه های مختلف مطالعه و میزان آشنایی دانش آموزان مورد بررسی با اینترنت, رابطه معناداری دیده نشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دیانی، محمدحسین، و تقی پناهی، فاطمه. (1387). بررسی عوامل موثر بر انگیزه های مطالعه در دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی. کتابداری و اطلاع رسانی، 11(3 (مسلسل 43))، 29-56. SID. https://sid.ir/paper/441799/fa

    Vancouver: کپی

    دیانی محمدحسین، تقی پناهی فاطمه. بررسی عوامل موثر بر انگیزه های مطالعه در دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی. کتابداری و اطلاع رسانی[Internet]. 1387؛11(3 (مسلسل 43)):29-56. Available from: https://sid.ir/paper/441799/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین دیانی، و فاطمه تقی پناهی، “بررسی عوامل موثر بر انگیزه های مطالعه در دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی،” کتابداری و اطلاع رسانی، vol. 11، no. 3 (مسلسل 43)، pp. 29–56، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/441799/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button