مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

632
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش کمک طلبی در عملکرد حل مساله ریاضی: یک رفتار وابستگی یا یک راهبرد یادگیری؟

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 137

چکیده

 پژوهش حاضر طراحی شد تا نقش کمک طلبی تحصیلی در بهبود علمکرد دانش آموزان در جریان حل مساله ریاضی بررسی شود. به این منظور 200 دانش آموز پسر پایه سوم راهنمایی به روش تصادفی انتخاب شدند. این دانش آموزان که از نظر توانایی در حل مساله ریاضی, ضعیف, متوسط, یا قوی ارزیابی شده بودند, در شرایط کنترل شده به حل مسایل دشوار ریاضی پرداختند؛ در حالی که در صورت تمایل می توانستند از پژوهشگر کمک بخواهند. نتایج نشان داد: 1) کیفیت کمک طلبی دانش آموزان دارای توانایی گوناگون با یکدیگر تفاوت دارد اما کمیت کمک طلبی آنان در جریان حل مساله تفاوت معنادار با یکدیگر ندارد. 2) کیفیت کمک طلبی دانش آموزان, در مراحل گوناگون کسب مهارت در حل مساله تغییر می کند به طوری که در نیمه دوم انجام دادن تکالیف, از میزان تقاضای اشاره ها کاسته می شود, اما بر میزان رجوع به ورقه پاسخنامه جواب افزوده می شود. با این حال, میزان تقاضای تایید و پاسخ در نیمه اول و دوم مسایل ریاضی تفاوت معنادار نداشت. 3) دانش آموزانی که در نیمه اول انجام دادن تکالیف بیشتر پرس و جو کردند, در نیمه دوم تکالیف موفق شدند به مسایل بیشتری به صورت مستقل پاسخ دهند. این نتایج نشان می دهند که کمک طلبی تحصیلی نه تنها یک رفتار وابسته نیست, بلکه یک راهبرد اساسی یادگیری برای حل مسایل و رسیدن به استقلال در عملکرد است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پاکدامن، مجید، فرزاد، ولی اله، سرمد، زهره، و خان زاده، علی. (1387). نقش کمک طلبی در عملکرد حل مساله ریاضی: یک رفتار وابستگی یا یک راهبرد یادگیری؟. تعلیم و تربیت، 24(3 (مسلسل 95))، 119-137. SID. https://sid.ir/paper/441848/fa

    Vancouver: کپی

    پاکدامن مجید، فرزاد ولی اله، سرمد زهره، خان زاده علی. نقش کمک طلبی در عملکرد حل مساله ریاضی: یک رفتار وابستگی یا یک راهبرد یادگیری؟. تعلیم و تربیت[Internet]. 1387؛24(3 (مسلسل 95)):119-137. Available from: https://sid.ir/paper/441848/fa

    IEEE: کپی

    مجید پاکدامن، ولی اله فرزاد، زهره سرمد، و علی خان زاده، “نقش کمک طلبی در عملکرد حل مساله ریاضی: یک رفتار وابستگی یا یک راهبرد یادگیری؟،” تعلیم و تربیت، vol. 24، no. 3 (مسلسل 95)، pp. 119–137، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/441848/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button