Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,104
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

346
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه ادراکات محیطی مدرسه ای و اهداف پیشرفت؛ آیا نوع مدرسه، رشته تحصیلی و منطقه محل سکونت تفاوت ایجاد می کند؟

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 93

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی اثر نوع مدرسه, رشته تحصیلی و منطقه محل سکونت در ادراکات فعالیت های کلاسی و اهداف پیشرفت دانش آموزان است. بدین منظور, نمونه ای به حجم 571 آزمودنی از دبیرستان های مناطق مختلف تهران انتخاب شدند. آزمودنی های یاد شده ازجهت نوع مدرسه (عادی, دولتی و غیرانتفاعی), رشته تحصیلی (ریاضی فیزیک و ادبیات و علوم انسانی) و منطقه محل سکونت (شمال و جنوب تهران) تفکیک شدند. پرسش نامه های ادراکات فعالیت های کلاسی (جنتری و همکاران, 2002) و اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998) پس از احراز روایی و پایایی, توسط آزمودنی ها تکمیل شدند. نتایج نشان داد که تمام مولفه های ادراکات محیطی کلاسی (علاقه, لذت, چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری , عملکردی رویکردی و عملکردی اجتنابی) دو به دو با هم دیگر رابطه دارند (01/0>p). با اجرای تحلیل واریانس چند متغیری مشخص شد که میانگین مولفه های علاقه و انتخاب در رشته های ریاضی فیزیک و علوم انسانی, باهم تفاوت داشتند (05/0>p), اما سایر اثرات ساده معنادار نبود. اثرات تعاملی رشته و منطقه در مولفه های ادراکات محیطی کلاسی (علاقه, لذت, چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری, عملکردی رویکردی و عملکردی اجتنابی), اثرات تعاملی رشته و نوع مدرسه در مولفه های ادراکات محیطی کلاسی (علاقه, لذت, چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری), و نوع مدرسه و منطقه در مولفه های ادراکات محیطی کلاسی (علاقه, لذت, چالش و انتخاب) و اهداف پیشرفت (تبحری), معنادار بود (05/0>p). سایر تعامل ها معنادار نبود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کارشکی، حسین، خرازی، سیدعلی نقی، و قاضی طباطبایی، سیدمحمود. (1387). بررسی رابطه ادراکات محیطی مدرسه ای و اهداف پیشرفت؛ آیا نوع مدرسه, رشته تحصیلی و منطقه محل سکونت تفاوت ایجاد می کند؟. مطالعات تربیتی و روان شناسی، 9(2)، 79-93. SID. https://sid.ir/paper/442726/fa

    Vancouver: کپی

    کارشکی حسین، خرازی سیدعلی نقی، قاضی طباطبایی سیدمحمود. بررسی رابطه ادراکات محیطی مدرسه ای و اهداف پیشرفت؛ آیا نوع مدرسه, رشته تحصیلی و منطقه محل سکونت تفاوت ایجاد می کند؟. مطالعات تربیتی و روان شناسی[Internet]. 1387؛9(2):79-93. Available from: https://sid.ir/paper/442726/fa

    IEEE: کپی

    حسین کارشکی، سیدعلی نقی خرازی، و سیدمحمود قاضی طباطبایی، “بررسی رابطه ادراکات محیطی مدرسه ای و اهداف پیشرفت؛ آیا نوع مدرسه, رشته تحصیلی و منطقه محل سکونت تفاوت ایجاد می کند؟،” مطالعات تربیتی و روان شناسی، vol. 9، no. 2، pp. 79–93، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/442726/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

    طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا