مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,814
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

945
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزش نقش مادری بر شایستگی نقش مادری پس از زایمان در زنان نخست زا با بارداری بدون برنامه

صفحات

 صفحه شروع 124 | صفحه پایان 134

چکیده

 سابقه و هدف: زنان نخست زای با بارداری بدون برنامه, سطوح بالای اضطراب را طی بارداری تجربه می کنند. اضطراب مادر سبب به خطر افتادن تعامل مثبت مادر- نوزاد و دستیابی به نقش مادری می شود لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش نقش مادری بر شایستگی نقش مادری پس از زایمان در زنان نخست زا با بارداری بدون برنامه انجام شده است. مواد و روش ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی روی 67 زن نخست زا با سن حاملگی 33 هفته مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد در سال 1394-1393 انجام شد. افراد به طورتصادفی در دو گروه مداخله وکنترل قرار داده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه های مشخصات فردی, لوندون (London), افسردگی, اضطراب, استرس (Dass21), افسردگی پس از زایمان ادینبورگ, احساس والدین از شایستگی (PSOC), پرسش نامه درک کلی مادر از خلق و خوی نوزادان بود. گروه مداخله برنامه آموزشی را به صورت گروه های 4 تا 7 نفره طی 4 جلسه در هفته های 34, 35 و 36 بارداری و آموزش انفرادی را بعد از زایمان و قبل از ترخیص از بیمارستان دریافت کردند و در گروه کنترل مراقبت معمول انجام شد. شایستگی نقش مادری قبل از مداخله و 4 هفته پس از زایمان در دو گروه سنجیده شد.یافته ها: میانگین نمره شایستگی نقش مادری پس از مداخله آموزشی درگروه مداخله 4.598±39.26 و درگروه کنترل 5.526±35.91 بود و بین دوگروه اختلاف آماری معنی داری وجود داشت (0.009=p).استنتاج: آموزش نقش مادری به زنان نخست زا با بارداری بدون برنامه درطول بارداری و دوره پس از زایمان منجر به افزایش شایستگی نقش مادری می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کردی، معصومه، فسنقری، مریم، اصغری پور، نگار، و اسماعیلی، حبیب اله. (1394). تاثیر برنامه آموزش نقش مادری بر شایستگی نقش مادری پس از زایمان در زنان نخست زا با بارداری بدون برنامه. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 25(134)، 124-134. SID. https://sid.ir/paper/44330/fa

    Vancouver: کپی

    کردی معصومه، فسنقری مریم، اصغری پور نگار، اسماعیلی حبیب اله. تاثیر برنامه آموزش نقش مادری بر شایستگی نقش مادری پس از زایمان در زنان نخست زا با بارداری بدون برنامه. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1394؛25(134):124-134. Available from: https://sid.ir/paper/44330/fa

    IEEE: کپی

    معصومه کردی، مریم فسنقری، نگار اصغری پور، و حبیب اله اسماعیلی، “تاثیر برنامه آموزش نقش مادری بر شایستگی نقش مادری پس از زایمان در زنان نخست زا با بارداری بدون برنامه،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 25، no. 134، pp. 124–134، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/44330/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button