مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,604
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,447
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط پزشک- بیمار و نقش آن در رضایت مندی بیماران از فرآیند درمان

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 16

چکیده

 درمان بیماری ها وابستگی زیادی به تعامل بین پزشک و بیمار دارد و نتیجه همکاری بیمار با پزشک, درمانی سریع و موفق است. این امر هنگامی محقق می شود که پزشک از توانایی برقراری ارتباط با بیمار برخوردار باشد. تحقیقات زیادی نشان داده اند که ناتوانی کادر درمانی به خصوص پزشکان و پرستاران در ایجاد رابطه مناسب با بیماران نه تنها هزینه های زیادی ایجاد می کند بلکه موجب می شود که بیماران از فرآیند درمان نیز ناراضی باشند, به دستورالعمل های درمانی پزشک معالج عمل نکنند, تصمیم به تعویض پزشک داشته باشند و به طور کلی نسبت به درمان و سازمان های بهداشتی و درمانی نگرش منفی پیدا کنند. تحقیقات نشان داده است معایناتی که کم تر از 10 دقیقه طول می کشند از برقراری یک ارتباط مناسب جلوگیری می کنند و مانع از انجام یک معاینه کامل و حاکی از دلسوزی بوده و رضایت مندی بیماران را کاهش می دهند. البته بسیاری از پزشکان نسبت به اصل برقراری ارتباط با بیماران نگرش مثبت دارند, اما فاقد مهارت های ارتباطی مناسب هستند. از آن جایی که برقراری ارتباط از مهارت های انسانی است و جزء جدایی ناپذیر مهارت های بالینی پزشکان است, از طریق گنجاندن دروس برقراری مهارت های ارتباط انسانی در واحدهای آموزشی تحصیلی یا برگزاری کارگاه های آموزش مهارت ارتباط باید به کادر درمانی علی الخصوص پزشکان و پرستاران برای درمان سریع و موفق بیماران کمک کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شاکری نیا، ایرج. (1388). ارتباط پزشک- بیمار و نقش آن در رضایت مندی بیماران از فرآیند درمان. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 2(3)، 9-16. SID. https://sid.ir/paper/444982/fa

Vancouver: کپی

شاکری نیا ایرج. ارتباط پزشک- بیمار و نقش آن در رضایت مندی بیماران از فرآیند درمان. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی[Internet]. 1388؛2(3):9-16. Available from: https://sid.ir/paper/444982/fa

IEEE: کپی

ایرج شاکری نیا، “ارتباط پزشک- بیمار و نقش آن در رضایت مندی بیماران از فرآیند درمان،” مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، vol. 2، no. 3، pp. 9–16، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/444982/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button