Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,643
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

332
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی اجرای آزمایشی طرح تاسیس مجتمع های آموزشی تربیتی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 54

چکیده

 برای ارزشیابی طرح مجتمع های آموزشی, اطلاعات لازم از منابع متعدد و با استفاده از ابزارهای مختلف (مطالعه اسناد, مصاحبه و پرسشنامه) جمع آوری شد. در سطح کشور, حجم نمونه آماری 3674 نفر بود که از میان گروه های مختلف انتخاب شدند: و با 64 نفر کارشناس, 56 نفر رئیس مجتمع آموزشی, 42 نفر نماینده انجمن اولیا و مربیان در هیات امنا, 50 نفر نماینده معلمان در هیات امنا, 52 نفر مدیران مدارس در هیات امنا, 40 نفر نماینده آموزش و پرورش در هیات امنا مصاحبه شد. همچنین, تعداد 220 مدیر مدرسه, 1000 معلم, 1050 ولی دانش آموز و 1100 دانش آموز, به پرسشنامه های ویژه پاسخ دادند. یافته های مطالعه حاضر نشان داد که بیشتر افراد نمونه آماری دستورالعمل اجرای طرح را مناسب ارزیابی کرده اند, ولی تاسیس مجتمع های آموزشی را مستلزم تامین شرایط ویژه ای دانسته اند که از این شرایط غفلت شده است. بسیاری از مصاحبه شونده ها درباره افزایش اختیار مدیران مدارس ابراز تردید کرده یا به کاهش اختیار مدیران مدارس در اثر تاسیس مجتمع اشاره کرده اند. بیش از 70 درصد اعضا هیات های امنا, مدیران مدارس, معلمان, دانش آموزان و اولیا آنها درباره جنبه های مختلف طرح و وظایف اختصاصی خود ابهام دارند. بنابراین, اطلاع رسانی و نظارت از حوزه ستادی و سازمان آموزش و پرورش استان بسیار ضعیف ارزیابی می شود. مدارس عضو مجتمع های فعال در برخی زمینه ها (برگزاری جلسه های آموزش خانواده, اردوهای دانش آموزی, مسابقه های علمی و استفاده مشترک از امکانات آموزشی) همکاری کرده اند, ولی وسعت و کیفیت فعالیت ها در حد مطلوب نبود و تاثیر اختصاصی طرح مورد نظر بر فعالیت ها و عملکرد مدارس عضو ناچیز ارزیابی می شود. بیش از 70 درصد عوامل اصلی مجتمع ها, اعتقاد دارند که در اثر تاسیس مجتمع های آموزشی در برنامه مدارس عضو تغییرات محسوسی به وجود نیامده است. مجموعه شواهد فراهم شده نشان می دهد که در زمینه مدیریت منابع مالی و نیروی انسانی و فضا و تجهیزات آموزشی اقدام مهمی انجام نشده است. موفقیت آمیز نبودن طرح را می توان به چند عامل اساسی نسبت داد که یکی از آنها واکنش گروه های ذی نفع نسبت به طرح است. بی تفاوتی یا ضعف احساس تعهد عوامل انسانی نسبت به طرح کاملا مشهود بوده و کمبود انگیزه در همه سطوح اداری به چشم می خورد. به همین دلیل, طرح به صورت خیلی ناقص اجرا شده است. در واقع, شرایط مطلوب برای اجرای طرح مجتمع های آموزشی در ایران فراهم نبوده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نویدی، احمد. (1388). ارزشیابی اجرای آزمایشی طرح تاسیس مجتمع های آموزشی تربیتی در ایران. اندیشه های نوین تربیتی، 5(2)، 25-54. SID. https://sid.ir/paper/445196/fa

Vancouver: کپی

نویدی احمد. ارزشیابی اجرای آزمایشی طرح تاسیس مجتمع های آموزشی تربیتی در ایران. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1388؛5(2):25-54. Available from: https://sid.ir/paper/445196/fa

IEEE: کپی

احمد نویدی، “ارزشیابی اجرای آزمایشی طرح تاسیس مجتمع های آموزشی تربیتی در ایران،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 5، no. 2، pp. 25–54، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/445196/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا