مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,153
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

316
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین استانداردهای اعتباربخشی آموزش بالینی پرستاری در ایران با اقتباس از استانداردهای بین المللی

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 81

چکیده

 مقدمه: اعتباربخشی از مهم ترین روش های تضمین و ارتقای کیفیت در آموزش علوم پزشکی کشور, بالاخص در حیطه آموزش بالینی پرستاری می باشد. با این وجود, استانداردهای مدون و مکتوبی وجود ندارد و بکارگیری استانداردهای خارجی نیز غیر اصولی به نظر می رسد, بنابراین, پژوهشی با هدف تدوین استانداردهای اعتباربخشی آموزش بالینی پرستاری در ایران با اقتباس از استانداردهای بین المللی و نظرات صاحب نظران آموزش پرستاری در ایران صورت گرفته است.روش ها: این پژوهش به صورت چند مرحله ای طی سال های 1383 تا 1385 انجام گرفته است. با بهره گیری از استانداردهای بین المللی آموزش پرستاری و نظرات صاحب نظران کشوری (بکارگیری تکنیک دلفی), استانداردهای اعتباربخشی آموزش پرستاری تنظیم گردید و در قالب پرسشنامه ای با کمک روش زمینه یابی به نظرسنجی کشوری گذاشته و استانداردهای با اجماع بیش از 70 درصد ارایه شد. در پایان استانداردهای مربوط به حیطه های آموزش بالینی بطور مجزا پیشنهاد گردید.نتایج: این مطالعه منتهی به پیشنهاد 55 استاندارد در پنج حیطه هیات علمی و مدرسین بالینی کمکی, دانشجویان, برنامه آموزشی, تسهیلات بالینی و فعالیت های یاددهی - یادگیری برای اعتباربخشی آموزش بالینی پرستاری در ایران گردید.نتیجه گیری: استانداردهای پیشنهادی عمدتا از مطلوبیت 90 درصد به بالا برخوردار است. به نظر می رسد عدم مطلوبیت برخی استانداردها از نظر صاحب نظران کشوری مربوط به وضعیت حاکم بر سیستم آموزش پرستاری کشور باشد. این گونه استانداردها بر اساس پیشنهادات صاحب نظران حذف یا اصلاح گردید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ناصری، نیره، صالحی، شایسته، خلیفه زاده، اصغر، و یوسفی، علیرضا. (1389). تدوین استانداردهای اعتباربخشی آموزش بالینی پرستاری در ایران با اقتباس از استانداردهای بین المللی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(1 (پیاپی 25))، 71-81. SID. https://sid.ir/paper/447150/fa

    Vancouver: کپی

    ناصری نیره، صالحی شایسته، خلیفه زاده اصغر، یوسفی علیرضا. تدوین استانداردهای اعتباربخشی آموزش بالینی پرستاری در ایران با اقتباس از استانداردهای بین المللی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1389؛10(1 (پیاپی 25)):71-81. Available from: https://sid.ir/paper/447150/fa

    IEEE: کپی

    نیره ناصری، شایسته صالحی، اصغر خلیفه زاده، و علیرضا یوسفی، “تدوین استانداردهای اعتباربخشی آموزش بالینی پرستاری در ایران با اقتباس از استانداردهای بین المللی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 10، no. 1 (پیاپی 25)، pp. 71–81، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/447150/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button