Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,013
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر بازی های آموزشی تمرکز فکر بر کاهش شدت علایم اختلال کمبود توجه / بیش فعالی نوع مرکب

صفحات

 صفحه شروع 337 | صفحه پایان 352

چکیده

 پژوهش حاضر به بررسی «تاثیر بازی های آموزشی تمرکز فکر بر کاهش شدت علایم اختلال کمبود توجه - بیش فعالی نوع مرکب, در کودکان دبستانی» مبتلا به این اختلال می پردازد. به این منظور, 30  نفر از دانش آموزان پسر پایه های اول, دوم و سوم دبستان که در سال تحصیلی 82-83 به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی آموزش و پرورش استان اصفهان مراجعه نموده و به وسیله روانپزشک مرکز و نیز سیاهه علایم مرضی کودک (CSI-4), تشخیص اختلال کمبود توجه / بیش فعالی نوع مرکب را دریافت کرده بودند, انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند. آزمودنی های گروه آزمایش, طی 8 جلسه به انجام بازی های آموزشی پرداختند. بازی های انجام شده در این پژوهش, برگرفته از دیدگاههای نظری و عملی جدید در آموزش و پرورش هستند و به منظور افزایش سطح توجه و خود کنترلی در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه / بیش فعالی طراحی شده اند. بعد از اتمام جلسات آموزشی, پس آزمون و آزمون پیگیری با تکمیل مجدد سیاهه علایم مرضی کودک (CSI-4) توسط معلم و والدین دانش آموزان انجام گردید. داده های بدست آمده از سه مرحله پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس با چند متغیر وابسته, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بر اساس ارزیابی والد و معلم, بازی های آموزشی, باعث کاهش معنادار شدت مجموع علایم کمبود توجه همراه با بیش فعالی در آزمودنی های گروه آزمایش, نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون شده است (p<0.05). همچنین بر اساس ارزیابی والد و معلم در مرحله پس آزمون, میانگین شدت علایم کمبود توجه گروه آزمایش نسبت به گروه گواه, بطور معناداری کاهش یافت (p<0.05). یافته دیگر این پژوهش نشان داد که بر اساس ارزیابی والد در مرحله پس آزمون, میانگین شدت علایم بیش فعالی / تکانشگری گروه آزمایش نسبت به گروه گواه بطور معناداری کاهش یافته است (p<0.05).

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رضازاده، مریم السادات، کلانتری، مهرداد، و نشاط دوست، حمیدطاهر. (1386). تاثیر بازی های آموزشی تمرکز فکر بر کاهش شدت علایم اختلال کمبود توجه / بیش فعالی نوع مرکب. مجله روانشناسی، 11(3 (پیاپی 43))، 337-352. SID. https://sid.ir/paper/447458/fa

Vancouver: کپی

رضازاده مریم السادات، کلانتری مهرداد، نشاط دوست حمیدطاهر. تاثیر بازی های آموزشی تمرکز فکر بر کاهش شدت علایم اختلال کمبود توجه / بیش فعالی نوع مرکب. مجله روانشناسی[Internet]. 1386؛11(3 (پیاپی 43)):337-352. Available from: https://sid.ir/paper/447458/fa

IEEE: کپی

مریم السادات رضازاده، مهرداد کلانتری، و حمیدطاهر نشاط دوست، “تاثیر بازی های آموزشی تمرکز فکر بر کاهش شدت علایم اختلال کمبود توجه / بیش فعالی نوع مرکب،” مجله روانشناسی، vol. 11، no. 3 (پیاپی 43)، pp. 337–352، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/447458/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا