Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

599
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی برنامه آموزش پزشکی از دیدگاه فارغ التحصیلان و کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف:: برنامه آموزشی مدون و کارآمد از ارکان اساسی آموزش پزشکی می باشد و در سالهای اخیر در اکثر دانشگاههای پزشکی سراسر جهان اصلاحات و تغییراتی در برنامه آموزش پزشکی در حال شکل گیری است این مطالعه با هدف بررسی کل برنامه آموزش پزشکی از دیدگاه فارغ التحصیلان و کارورزان رشته پزشکی و همچنین نظرسنجی از پاسخگویان در مورد یکسری تغییرات پیشنهادی صورت گرفته است.روش و ابزار: در این مطالعه توصیفی– مقطعی روش نمونه گیری سرشماری و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای شامل 6 سوال در مورد اطلاعات دموگرافیکو 170 سوال مربوط به برنامه آموزش پزشکی بود. روایی پرسشنامه با روایی محتوا تایید شد. اطلاعات بدست آمده کد گذاری شده و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS آنالیز گردید.نتایج: در مجموع 70 نفر کارورز و 12 نفر پزشک عمومی فارغ التحصیل از دانشگاههای اردبیل در این طرح شرکت داشتند. ازنظر مناسبت حجم دروس ارایه شده در دوره پزشکی درس بیوشیمی در مقطع علوم پایه بیش از حد نیاز و دروس بافت شناسی تئوری و جنین شناسی در مقطع علوم پایه، فارماکولوژی، پاتولوژی اختصاصی عملی، آمار و روش تحقیق، بخشهای قلب، رادیولوژی و اورژانس در مقطع بالینی کمتر از حد نیاز ارزیابی شدند و همچنین مدت بخش زنان و زایمان برای آقایان نیز بیش از حد نیاز ارزیابی شد.نتیجه گیری: بر اساس این تحقیق اکثریت پاسخگویان با اضافه شدن دوره هایی جدید با مقاطع مختلف پزشکی موافق بودند. اکثریت پاسخگویان با اعمال تدابیری برای ایجاد ارتباط بین علوم پایه و بالینی موافقت داشتند. در مورد فواصل امتحانات جامع نیز اکثریت موافق برگزاری هر سه ماه یکبار بودند. نیمی از پاسخگویان بصورت تشریحی نظرات دیگری علاوه بر موارد ذکر شده در پرسشنامه ارایه نمودند، که آنها نیز مورد جمع بندی قرار گرفته و به عنوان نتایجی که زمینه تحقیقات بعدی باشند ارایه شدند. نتایج این طرح نشانگر این موضوع است که برنامه آموزش پزشکی تئوری پاسخگوی نیازهای دانشجویان این رشته نمی باشد و آنها در بسیاری از قسمتهای این برنامه خواستار تغییراتی اساسی می باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عدالت خواه، حسن، عابدی، علی، و حمیده خو، طرلان. (1384). بررسی برنامه آموزش پزشکی از دیدگاه فارغ التحصیلان و کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/447870/fa

    Vancouver: کپی

    عدالت خواه حسن، عابدی علی، حمیده خو طرلان. بررسی برنامه آموزش پزشکی از دیدگاه فارغ التحصیلان و کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/447870/fa

    IEEE: کپی

    حسن عدالت خواه، علی عابدی، و طرلان حمیده خو، “بررسی برنامه آموزش پزشکی از دیدگاه فارغ التحصیلان و کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/447870/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا