مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,942
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

934
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر فعالیتهای موسیقایی بر حافظه کوتاه مدت دانش آموزان کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 307 | صفحه پایان 316

چکیده

 هدف: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر فعالیتهای موسیقایی بر حافظه کوتاه مدت دانش آموزان کم توان ذهنی است. روش: در این پژوهش که از نوع مطالعات آزمایشی و طرح پژوهشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است, 26 دانش آموز دختر کم توان ذهنی با دامنه سنی 12 تا 19 سال و میانگین 65/14 و انحراف استاندارد 67/1 که در سال تحصیلی 86-1385 در پایه های چهارم و پنجم مرکز آموزشی دانش شهرری مشغول به تحصیل بودند, به تصادف به دو گروه مساوی تقسیم شدند وسپس با انتساب تصادفی, مداخله فعالیتهای موسیقایی (شامل موسیقی و اجرای حرکات موزون) در گروه آزمایش به مدت 15 هفته و هر هفته دو جلسه اجرا شد. در این مدت گروه کنترل تحت تمرینات موسیقی یا ورزشی قرار نداشتند و فقط برنامه درسی معمولی را دریافت کردند. برای هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مداخلات خرده آزمون ارقام وکسلر برای سنجش حافظه کوتاه مدت اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون پارامتری t برای مقایسه تفاوت های پیش آزمون و پس آزمون میانگینها استفاده شد. یافته ها: با استفاده از آزمون پارامتری t, بین میانگین نمرات گروه کنترل و آزمایش در پیش آزمون ) تفاوت معناداری مشاهده نشد. اما همین آزمون نشان داد که میانگینحافظه (926/p=0) نمرات دو گروه کنترل و آزمایش در پس آزمون حافظه (305/ t=-3و 006/0>) تفاوتp معنادار دارد و عملکرد گروه آزمایشی بهتر بوده است. آزمون پارامتری t در گروه آزمایش نشان داد بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون حافظه تفاوت معنادار وجود دارد (836/ t=-9و 0001/0>). در حالی که با استفاده از همین آزمون, بینp میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون حافظه در گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد.(p=140/0) نتیجه گیری: با استناد به داده های به دست آمده از این تحقیق می توان نتیجه گرفت که با اجرای فعالیتهای موسیقایی, حافظه کوتاه مدت دانش آموزان کم توان ذهنی بهبود می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هداوندخانی، فاطمه، و میرزمانی بافقی، سیدمحمود. (1387). تاثیر فعالیتهای موسیقایی بر حافظه کوتاه مدت دانش آموزان کم توان ذهنی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 8(3 (پیاپی 29))، 307-316. SID. https://sid.ir/paper/449107/fa

    Vancouver: کپی

    هداوندخانی فاطمه، میرزمانی بافقی سیدمحمود. تاثیر فعالیتهای موسیقایی بر حافظه کوتاه مدت دانش آموزان کم توان ذهنی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1387؛8(3 (پیاپی 29)):307-316. Available from: https://sid.ir/paper/449107/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه هداوندخانی، و سیدمحمود میرزمانی بافقی، “تاثیر فعالیتهای موسیقایی بر حافظه کوتاه مدت دانش آموزان کم توان ذهنی،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 8، no. 3 (پیاپی 29)، pp. 307–316، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/449107/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button