مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

14,199
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

5,449
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی استرس های شایع دانش آموزان شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 134

چکیده

 مقدمه: استرس های زندگی, نقش تعیین کننده ای در سلامت روانی و جسمانی دارند و به ویژه با آسیب های روانی و اجتماعی متعددی همراهند. شناسایی استرس های دانش آموزان, مبنای اساسی برای طراحی و تدوین برنامه های مختلف پیش گیرانه می باشد. پژوهش حاضر, با هدف بررسی استرس های دانش آموزان شهر تهران انجام شد.روش ها: 761 دانش آموز دختر (51 درصد) و پسر (49 درصد) از مقاطع راهنمایی (61 درصد) و دبیرستان (39 درصد) از 5 منطقه آموزشی شهر تهران به طور تصادفی انتخاب شدند و پرسش نامه استرس های دانش آموزان را تکمیل کردند. این پرسش نامه, در دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش تدوین و بر روی 120 دانش آموز, اجرای مقدماتی و اعتباریابی گردید.یافته ها: پرسش نامه مذکور از اعتبار و پایایی مناسبی برخوردار بود. استرس های تحصیلی و ارتباطی بیشترین شیوع را در میان دانش آموزان داشت. شایع ترین مشکلات تحصیلی, اضطراب از امتحان, نمره درسی و عدم علاقه به بعضی درس ها بود. شایع ترین استرس های ارتباطی و اجتماعی عبارت از آشنا شدن با افراد جدید, بی توجهی معلمان و کارکنان به توانایی های دانش آموزان, آزار روانی توسط سایر دانش آموزان, ارتباط اجتماعی نامناسب با همکلاسی ها و نداشتن دوست صمیمی بود و استرس های مربوط به بلوغ و نوجوانی نیز میان دانش آموزان شایع بود. درصد بالایی از دانش آموزان, فضای فیزیکی مدرسه را نامناسب ارزیابی کردند. مشکلات خانوادگی, فراوانی چندانی نداشت.نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر, ضرورت ارایه مداخلات مختلف در سه زمینه مدیریت استرس ها یا آموزش مهارت های مقابله ای, آموزش مهارت های مطالعه و آموزش مهارت های اجتماعی را در سه سطح معلمان / کارکنان, والدین و دانش آموزان مطرح می کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوری، ربابه، کلیشادی، رویا، و ضیاالدینی، سیدحسن. (1389). بررسی استرس های شایع دانش آموزان شهر تهران. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 28(105)، 123-134. SID. https://sid.ir/paper/450103/fa

    Vancouver: کپی

    نوری ربابه، کلیشادی رویا، ضیاالدینی سیدحسن. بررسی استرس های شایع دانش آموزان شهر تهران. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1389؛28(105):123-134. Available from: https://sid.ir/paper/450103/fa

    IEEE: کپی

    ربابه نوری، رویا کلیشادی، و سیدحسن ضیاالدینی، “بررسی استرس های شایع دانش آموزان شهر تهران،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 28، no. 105، pp. 123–134، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/450103/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button