مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,077
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

648
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش باورهای معرفت شناختی، سبک های تفکر، راهبردهای یادگیری در عملکرد تحصیلی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 185 | صفحه پایان 201

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین باورهای معرفت شناختی, سبک های تفکر و راهبردهای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور اجرا شد. به همین منظور تعداد 231 نفر از دانشجویان روانشناسی, علوم تربیتی و علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: (1) پرسشنامه باورهای معرفت شناختی (شومر, 1990), (2) پرسشنامه سبک های تفکر (استرنبرگ, 1997), و (3) پرسشنامه راهبردهای یادگیری (پینتریچ و دی گروت, 1990). در این پژوهش معدل دانشجویان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد و تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون همبستگی پیرسون برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که دو متغیر باورهای معرفت شناختی دانش ساده. قطعی و راهبردهای یادگیری خودنظم دهی پیش بینی کننده های معنی داری برای عملکرد تحصیلی هستند. از این دو متغیر, باورهای معرفت شناختی دانش ساده. قطعی ارزش بتای بالاتری در مقایسه با راهبردهای یادگیری خودنظم دهی داشت. بقیه متغیرها پیش بینی کننده معنی داری نبودند. هر چند که برخی متغیرها, از جمله باورهای معرفت شناختی یادگیری سریع. ثابت و سبک تفکر قانونگذارانه ارتباط منفی معنی داری با عملکرد تحصیلی داشتتند. با این حال, وارد معادله رگرسیون نشدند. این احتمال وجود دارد که این متغیرها به طور غیرمستقیم از طریق تاثیرگذاری بر سایر متغیرها عملکرد تحصیلی را تحت تاثیر قرار می دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، اکبر. (1388). نقش باورهای معرفت شناختی, سبک های تفکر, راهبردهای یادگیری در عملکرد تحصیلی دانشجویان. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 4(16)، 185-201. SID. https://sid.ir/paper/450196/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی اکبر. نقش باورهای معرفت شناختی, سبک های تفکر, راهبردهای یادگیری در عملکرد تحصیلی دانشجویان. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1388؛4(16):185-201. Available from: https://sid.ir/paper/450196/fa

    IEEE: کپی

    اکبر رضایی، “نقش باورهای معرفت شناختی, سبک های تفکر, راهبردهای یادگیری در عملکرد تحصیلی دانشجویان،” پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، vol. 4، no. 16، pp. 185–201، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/450196/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button