مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

985
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

234
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر دو روش آموزش بر سطح آگاهی، نگرش و عملکرد دختران دبیرستانی شهر بندرعباس در زمینه بهداشت قاعدگی، سال 1384-85

صفحات

 صفحه شروع 271 | صفحه پایان 279

چکیده

 مقدمه: نوجوانی به عنوان دهه دوم زندگی, دوره ای بسیار مهم و حیاتی از تکامل انسان است که با تغییرات شدید جسمی, جنسی و روانی- اجتماعی همراه است. عدم شناخت نوجوان در رابطه با مسایل این دوره می تواند پایه گذار بسیاری از مشکلات جسمی و اختلالات رفتاری گردد. هدف این مطالعه, مقایسه دو روش آموزش بر سطح آگاهی, نگرش و عملکرد دختران دبیرستانی شهر بندرعباس در رابطه با بهداشت دوران قاعدگی می باشد.روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد میباشد که تعداد 400 دانش آموز دختر مقطع اول دبیرستان با روش نمونه گیری خوشه ای از سطح شهر بندرعباس انتخاب شدند و توسط دو روش آموزشی (آموزش از طریق همسالان و آموزش از طریق جزوه) با هم مقایسه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات, پرسشنامه بود که حاوی سوالاتی در رابطه با سنجش آگاهی, نگرش و عملکرد دانش آموزان بود که ابتدا یک آزمون ابتدایی و سه ماه بعد از اجرای برنامه آموزشی یک آزمون پایانی انجام گرفت و اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS12 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: یافته های مطالعه حاضر نمایانگر افزایش معنی دار میانگین نمرات آگاهی, نگرش و عملکرد دانش آموزان مورد مطالعه در هر دو گروه بود. تاثیر آموزش از طریق همسالان از روش دیگر بیشتر بود که باعث افزایش سطح آگاهی و نگرش دانش آموزان شد (P<0.000) اما در هر دو روش علیرغم افزایش معنی دار میانگین نمرات عملکرد, تغییری در سطح عملکرد مشاهده نشد و آموزش از طریق جزوه فقط در افزایش سطح آگاهی دانش آموزان موثر بود.نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش, آموزش بهداشت بر آگاهی, نگرش و عملکرد دانش آموزان موثر است اما برنامه ریزان بهداشتی باید قادر به ارایه برنامه و روشهای مناسب جهت آموزش و توانمندسازی دختران جوان در جهت کسب مهارتهای زندگی باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دبیری، فاطمه، عابدینی، صدیقه، شاهی، عارفه، و کامجو، آزیتا. (1387). مقایسه تاثیر دو روش آموزش بر سطح آگاهی, نگرش و عملکرد دختران دبیرستانی شهر بندرعباس در زمینه بهداشت قاعدگی, سال 1384-85. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)، 12(4)، 271-279. SID. https://sid.ir/paper/450342/fa

    Vancouver: کپی

    دبیری فاطمه، عابدینی صدیقه، شاهی عارفه، کامجو آزیتا. مقایسه تاثیر دو روش آموزش بر سطح آگاهی, نگرش و عملکرد دختران دبیرستانی شهر بندرعباس در زمینه بهداشت قاعدگی, سال 1384-85. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)[Internet]. 1387؛12(4):271-279. Available from: https://sid.ir/paper/450342/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه دبیری، صدیقه عابدینی، عارفه شاهی، و آزیتا کامجو، “مقایسه تاثیر دو روش آموزش بر سطح آگاهی, نگرش و عملکرد دختران دبیرستانی شهر بندرعباس در زمینه بهداشت قاعدگی, سال 1384-85،” مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)، vol. 12، no. 4، pp. 271–279، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/450342/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button