Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

959
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

186
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر آرایش تمرین بر اکتساب، یادداری و انتقال برنامه حرکتی تعمیم یافته

صفحات

 صفحه شروع 272 | صفحه پایان 279

چکیده

 زمینه و هدف: عوامل متعددی بر یادگیری مهارت های حرکتی تاثیرگذار است. یکی از این عوامل, نحوه آرایش تمرین است که می تواند باعث ثبات و توسعه برنامه حرکتی تعمیم یافته و پارامتریزه کردن حرکات شود. مطالعه حاضر به منظور بررسی اثر روش های مختلف تمرین بر یادگیری و انتقال برنامه حرکتی تعمیم یافته و پارامتر زمان در یک تکلیف زنجیره ای انجام گرفت.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع تجربی و جامعه پژوهش شامل دانشجویان پسر راست دست دانشگاه شهید باهنر کرمان بود. بدین منظور, 80 آزمودنی داوطلب مرد (با دامنه سنی 23-19 سال) به طور تصادفی ساده در چهار گروه تمرینی قالبی, تصادفی و دو گروه ترکیبی (قالبی - تصادفی و تصادفی - قالبی) قرار گرفتند. آزمایش شامل اجرای تکالیف زنجیره ای با برنامه حرکتی تعمیم یافته متفاوت (تغییر ابعاد فضایی) و پارامتر زمان متغیر بود. آزمودنی ها پس از مرحله آشنایی با آزمون و انجام 108 کوشش طبق گروه تمرینی, در آزمون های یادداری و انتقال شرکت کردند. پس از مراحل مختلف آزمایش, میزان خطای زمان بندی نسبی (شاخص کارایی برنامه حرکتی تعمیم یافته) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی توکی) در سطح معناداری 0.05 و نرم افزار SPSS 16 استفاده شد.یافته ها: بین روش های مختلف تمرین در مرحله اکتساب اختلاف معناداری (P≤0.00,F=3.71 ) مشاهده شد و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که گروه تمرین قالبی با میانگین خطای 7±20.14, عملکرد بهتری در این مرحله نسبت به سایر گروه ها (تصادفی 9.4±31.84, قالبی - تصادفی 8.29±30.25, تصادفی-قالبی7.10 ±27.33) داشته است. ولی در مراحل یادداری و انتقال, علیرغم برتری نسبی طرح های تمرین ترکیبی بر میزان خطای زمان بندی نسبی, تفاوت بین گروه های تمرینی معنادار نبود (0.05<P).نتیجه گیری: تمرین قالبی موجب عملکرد بهتر در مرحله اکتساب می شود, اما روش های مختلف تمرینی (قالبی, تصادفی و ترکیبی) تاثیر یکسانی بر عملکرد افراد در مراحل یادداری و انتقال برنامه حرکتی تعمیم یافته در یک تکلیف زنجیره ای دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صمدی، حسین، کوشان، محسن، فرخ، زینب، سیداحمدی، محمد، کیوانلو، فهیمه، و خلیل ارجمندی، مهدی. (1390). اثر آرایش تمرین بر اکتساب, یادداری و انتقال برنامه حرکتی تعمیم یافته. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 18(4 (مسلسل 62))، 272-279. SID. https://sid.ir/paper/450720/fa

    Vancouver: کپی

    صمدی حسین، کوشان محسن، فرخ زینب، سیداحمدی محمد، کیوانلو فهیمه، خلیل ارجمندی مهدی. اثر آرایش تمرین بر اکتساب, یادداری و انتقال برنامه حرکتی تعمیم یافته. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1390؛18(4 (مسلسل 62)):272-279. Available from: https://sid.ir/paper/450720/fa

    IEEE: کپی

    حسین صمدی، محسن کوشان، زینب فرخ، محمد سیداحمدی، فهیمه کیوانلو، و مهدی خلیل ارجمندی، “اثر آرایش تمرین بر اکتساب, یادداری و انتقال برنامه حرکتی تعمیم یافته،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 18، no. 4 (مسلسل 62)، pp. 272–279، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/450720/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا