مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

607
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

150
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

درک و بیان اسامی در کودکان بهنجار 2.5 تا 4 ساله فارسی زبان اراک

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 62

چکیده

 زمینه و هدف: واژه ها به عنوان ابزارهایی نمادین برای برقراری ارتباط به کار می روند. کودکان در مسیر رشد و تکامل زبان, ابتدا اسامی را فرا می گیرند و در این دوره؛ بسامد کاربرد اسامی بیش از سایر انواع کلمات است. با توجه به اهمیت اسامی در روند رشد زبان, این پژوهش با هدف جمع آوری بخشی از داده های هنجاری برای دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی و بررسی توانایی درک و بیان اسامی کودکان بهنجار انجام گرفت.روش بررسی: در این پژوهش مقطعی 110 کودک هنجار 2.5 تا 4 ساله (56 پسر و 54 دختر) در چهار گروه سنی از مهدکودک های شهر اراک انتخاب شدند. در این بررسی, دو آزمون تصویری درک و بیان اسامی مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: میانگین امتیازهای درک و بیان اسامی در بین تمام گروه ها, به غیر از گروه های 3 و 3.5 ساله, با یکدیگر تفاوت معنی داری داشتند(p<0.05) . در مقایسه میانگین امتیازهای درک و بیان اسامی در دو جنس تفاوت معنی داری دیده نشد. همچنین همبستگی مستقیم و معنی داری بین امتیازات درک و بیان اسامی (r=0.896) وp<0.001) ) وجود داشت.نتیجه گیری: توانایی های درک و بیان اسامی در 4 گروه سنی مورد مطالعه با یکدیگر تفاوت دارد و دو آزمون تصویری درک اسامی و بیان اسامی می تواند این تفاوت را نشان دهد. همچنین, با وجود رشد سریع توانایی درک, توانایی بیانی و درکی به موازات هم رشد می کنند و توانایی دختران و پسران در این زمینه یکسان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، عصمت، امیری شوکی، یونس، عرشی، افسانه، و کیهانی، محمدرضا. (1390). درک و بیان اسامی در کودکان بهنجار 2.5 تا 4 ساله فارسی زبان اراک. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 20(2 (پیاپی 36))، 54-62. SID. https://sid.ir/paper/450739/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی عصمت، امیری شوکی یونس، عرشی افسانه، کیهانی محمدرضا. درک و بیان اسامی در کودکان بهنجار 2.5 تا 4 ساله فارسی زبان اراک. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1390؛20(2 (پیاپی 36)):54-62. Available from: https://sid.ir/paper/450739/fa

    IEEE: کپی

    عصمت رضایی، یونس امیری شوکی، افسانه عرشی، و محمدرضا کیهانی، “درک و بیان اسامی در کودکان بهنجار 2.5 تا 4 ساله فارسی زبان اراک،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 20، no. 2 (پیاپی 36)، pp. 54–62، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/450739/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button