مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,064
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

504
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کیفیت آموزش درمانگاهی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 1385

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 100

چکیده

 سابقه و هدف: آموزش طب سرپایی از مهم ترین بخش های آموزش پزشکی بوده و به خاطر ارتباط عمیق آن با آینده کاری پزشک, امروزه مورد توجه ویژه قرار گرفته و مطالعات مختلفی برای بررسی کیفیت و طراحی راهکارهای ارتقا آن صورت می گیرد, کشور ما در زمینه مطالعات جامع در این زمینه با نقص روبروست. هدف از انجام این مطالعه بررسی کیفیت آموزش درمانگاهی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده است.مواد و روش ها: این مطالعه به روش توصیفی و مقطعی انجام گردید: جامعه مورد مطالعه دانشجویان و دستیاران رده های بالینی و اعضای هیات علمی بالینی بودند که به شیوه نمونه گیری آسان مبتنی بر دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های حاوی 22 سوال در مورد متغیرهای زمینه ای و آموزشی و دیدگاه پاسخ دهندگان در مورد شرایط محیطی, فعالیت مستقل و نظارت اساتید و آموزش خاص درمانگاهی بود. روائی پرسشنامه به شیوه تایید روایی محتوا (content validity) توسط مشاوره با صاحب نظران و پایایی آن با آزمون مجدد (r=0.85) کنترل گردید پس از جمع آوری اطلاعات, آنالیز در نرم افزار Spss13 با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های مجذور کا و t انجام پذیرفت.یافته ها: ضریب بازگشت 70 درصد بود. میانگین سنی 36 استاد شرکت کننده در مطالعه 43.6±8.7  سال و میانگین سنی 144 دانشجوی شرکت کننده در مطالعه 25±3.6 سال بود. دیدگاه اکثر دانشجویان (88.3 درصد) نسبت به کیفیت موجود آموزش درمانگاهی منفی بود در صورتی که دیدگاه بیش تر اساتید (66.7 درصد) به کیفیت موجود مثبت بود. دیدگاه فراگیران رده های پایین تر, منفی تر بود. تفاوت معنی داری بین بخش های مختلف در دیدگاه کلی نسبت به آموزش درمانگاهی وجود نداشت. دیدگاه اساتید و دانشجویان در مورد مناسب نبودن وضعیت فیزیکی درمانگاه همخوانی داشت, اما در مورد امکان انجام فعالیت های مستقل فراگیران (p=0.00) , آموزش نسخه نویسی (p=0.00) مدیریت درمانگاه (p=0.004) و نظارت و اصلاح اساتید (p=0.00) تفاوت نظر معنی دار وجود داشت چنانکه فراگیران تمامی موارد فوق را در حد کم و خیلی کم بیان نمودند که متفاوت با نظر اساتید بود.استنتاج: دیدگاه کلی در مورد وضعیت موجود آموزش درمانگاهی (به ویژه دیدگاه فراگیران) منفی بوده و عوامل مهم تر منفی شدن این دیدگاه, امکان کم فعالیت مستقل, عدم نظارت فعال اساتید, عدم آموزش نسخه نویسی و آموزش تشخیص های افتراقی و فضای فیزیکی نامطلوب می باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

خراسانی، قاسمعلی، محمودی، میترا، وحیدشاهی، کوروش، شهبازنژاد، لیلا، و غفاری چراتی، محمد. (1386). بررسی کیفیت آموزش درمانگاهی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی, دانشگاه علوم پزشکی مازندران, 1385. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 17(58)، 87-100. SID. https://sid.ir/paper/45110/fa

Vancouver: کپی

خراسانی قاسمعلی، محمودی میترا، وحیدشاهی کوروش، شهبازنژاد لیلا، غفاری چراتی محمد. بررسی کیفیت آموزش درمانگاهی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی, دانشگاه علوم پزشکی مازندران, 1385. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1386؛17(58):87-100. Available from: https://sid.ir/paper/45110/fa

IEEE: کپی

قاسمعلی خراسانی، میترا محمودی، کوروش وحیدشاهی، لیلا شهبازنژاد، و محمد غفاری چراتی، “بررسی کیفیت آموزش درمانگاهی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی, دانشگاه علوم پزشکی مازندران, 1385،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 17، no. 58، pp. 87–100، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/45110/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا