Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,964
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

579
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین مولفه های فرهنگ شهروندی در حیطه ارزش ها و هنجارها برای دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 76

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی مولفه های فرهنگ شهروندی در حیطه ارزش ها و هنجارها به روش توصیفی – پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 4 و دانشگاههای دولتی یزد, اصفهان, تهران, مشهد و شیراز در رشته های علوم تربیتی, جامعه شناسی و روان شناسی بالغ بر 283 نفر بوده است . از بین جامعه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای, متناسب با حجم نمونه, در نرم افزار اکسل تعداد 103 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه محقق ساخته تدوین مولفه های فرهنگ شهروندی در دو حیطه ارزش ها و هنجارها با مقیاس 5 درجه ای لیکرت بوده است. برای تعیین روایی ابزار پژوهش از روایی صوری, محتوایی و سازه (تحلیل عامل) استفاده شد. اعتبار ابزار اندازه گیری با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل 0.92 برآورد گردید که حاکی از اعتبار بالای ابزار اندازه گیری است. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی شامل (میانگین, انحراف معیار و واریانس) و آمار استنباطی شامل تحلیل عاملی, آزمون T تک متغیره و آزمون خی دو برآورد شد. نتایج بدست آمده از پژوهش نشان داد که بعد ارزش ها دارای 17 زیر مولفه است که از این میان, «ترجیح مصالح جمعی بر مصالح فردی» با بار عاملی 0.77 بیش ترین ضریب و مولفه «حفظ محیط زیست» با بار عاملی 0.4 کم ترین مقدار را به خود اختصاص داده است. در بعد هنجارها بیش ترین بار عاملی مربوط به مولفه های «قدرت حل تعارض در مواجهه با دیگران» و «توانایی اظهار نظر در میان جمع» با بار عاملی 0.72 و کم ترین بار عاملی مربوط به مولفه «مسوولیت پذیری» با بار عاملی 0.31 بوده است. در ابعاد جمعیت شناختی بین نظرات پاسخگویان تفاوتی مشاهده نگردید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شاه طالبی، بدری، قلی زاده، آذر، و شریفی، سعید. (1388). تدوین مولفه های فرهنگ شهروندی در حیطه ارزش ها و هنجارها برای دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(5)، 57-76. SID. https://sid.ir/paper/451229/fa

Vancouver: کپی

شاه طالبی بدری، قلی زاده آذر، شریفی سعید. تدوین مولفه های فرهنگ شهروندی در حیطه ارزش ها و هنجارها برای دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی[Internet]. 1388؛2(5):57-76. Available from: https://sid.ir/paper/451229/fa

IEEE: کپی

بدری شاه طالبی، آذر قلی زاده، و سعید شریفی، “تدوین مولفه های فرهنگ شهروندی در حیطه ارزش ها و هنجارها برای دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی،” رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، vol. 2، no. 5، pp. 57–76، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/451229/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا