مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,095
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,421
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ساختار عاملی تاییدی مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس [DASS] در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 94 | صفحه پایان 106

چکیده

 سابقه و هدف: افسردگی, اضطراب و استرس و سنجش آن ها به عنوان یک مسئله مرتبط با سلامت شناخته شده است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی آزمون هم ارزی و تغییرناپذیری جنسی مقیاس افسردگی, اضطراب و استرس (DASS) در دانشجویان دختر و پسر ایرانی انجام شد.مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر, توصیفی از نوع بررسی تست ها و همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشجویان جدیدالورود سال 1392 کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی می باشند که 976 دانشجو (647 دختر و 329 نفر پسر) با استفاده از روش تمام شماری, به وسیله مقیاس افسردگی, اضطراب و استرس (DASS) و نسخه کوتاه مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج با استفاده از نرم افزار AMOS مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که مدل 3 عاملی (افسردگی- اضطراب- استرس) برای کل دانشجویان توسط تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت و شاخص های برازش نشان دهنده ی برازش خوب داده ها با مدل 3 عاملی بود. همبستگی منفی این مقیاس با فرم کوتاه مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف نیز تاییدکننده روایی این مقیاس می باشد. هم چنین ساختار عاملی بین دو گروه (دختر و پسر) نامتغیر است که این نشان می دهد تفسیر سازه مکنون بین دو گروه یکسان است. نتایج تحلیل واریانس نیز نشان داد که در مولفه های استرس و اضطراب, تفاوت معناداری بین دو جنس دختر و پسر وجود ندارد, اما در زیرمقیاس افسردگی, تفاوت اندکی بین دختران و پسران وجود دارد.استنتاج: این مقیاس می تواند به عنوان یک ابزار سنجش در مطالعات پژوهشی و موقعیت های بالینی در هر دو جنس (مذکر و مونث) مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اعظمی، یوسف، خانجانی، مهدی، و صدر، محمدمهراد. (1396). بررسی ساختار عاملی تاییدی مقیاس افسردگی, اضطراب و استرس [DASS] در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 27(154 )، 94-106. SID. https://sid.ir/paper/45157/fa

    Vancouver: کپی

    اعظمی یوسف، خانجانی مهدی، صدر محمدمهراد. بررسی ساختار عاملی تاییدی مقیاس افسردگی, اضطراب و استرس [DASS] در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1396؛27(154 ):94-106. Available from: https://sid.ir/paper/45157/fa

    IEEE: کپی

    یوسف اعظمی، مهدی خانجانی، و محمدمهراد صدر، “بررسی ساختار عاملی تاییدی مقیاس افسردگی, اضطراب و استرس [DASS] در دانشجویان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 27، no. 154 ، pp. 94–106، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/45157/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button