مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,811
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

965
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر جو اجتماعی مدارس متوسطه بر پرورش مهارت های اجتماعی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 46

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 در این پژوهش، دو هدف اساسی دنبال می شود:1. توصیف جو اجتماعی مدارس (در دو حالت جو اجتماعی باز و جو اجتماعی بسته)؛2. بررسی تاثیر جو اجتماعی مدرسه بر پرورش مهارت های اجتماعی فراگیرندگان آن ها.بر اساس این اهداف، یک فرضیه کلی با عنوان «جو اجتماعی مدرسه بر پرورش مهارت های اجتماعی فراگیرندگان تاثیر دارد» مورد بررسی قرار گرفت. مهارت های اجتماعی مورد بررسی در این پژوهش شامل مهارت های هم دلی، همکاری، ابراز وجود و مسوولیت پذیری بود. نمونه مورد بررسی، که با استفاده از روش علی - مقایسه ای صورت گرفت، 400 نفر از فراگیرندگان 15 تا 18 ساله 10 دبیرستان دولتی دخترانه در 5 منطقه آموزشی تهران (مناطق 1، 9، 13، 11 و 16) بودند که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. نمونه مورد نظر به دو پرسش نامه مربوط به جو اجتماعی و مهارت های اجتماعی پاسخ داد. نتایج حاصل از آمار توصیفی در این پژوهش نشان داد که نیمی از مدارس مورد بررسی دارای جو اجتماعی باز و نیمی دیگر دارای جو اجتماعی بسته ارزشیابی شدند. همچنین نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل چندگانه (مانوا) نشان داد که جو اجتماعی مدرسه نه تنها بر پرورش مهارت های اجتماعی مورد بررسی در فراگیرندگان تاثیر دارد، بلکه بر واریانس مشترک این مهارت ها نیز موثر است. مطالعه مفهومی هر یک از مهارت های اجتماعی نشان داد این مهارت ها نیز موثر است. مطالعه مفهومی هر یک از مهارت های اجتماعی نشان داد که واریانس مشترک مهارت های اجتماعی، از 6 متغیر دیگر تاثیر پذیرفته است که عبارت اند از: خودآگاهی، عزت نفس، گسترش روابط، اعتماد و احساس امنیت، توجه به تفاوت های فردی و انعطاف پذیری.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

طالب زاده نوبریان، محسن، صالح صدق پور، بهرام، و کرامتی، انسی. (1387). بررسی تاثیر جو اجتماعی مدارس متوسطه بر پرورش مهارت های اجتماعی دانش آموزان. مطالعات برنامه درسی، 3(8)، 23-46. SID. https://sid.ir/paper/451599/fa

Vancouver: کپی

طالب زاده نوبریان محسن، صالح صدق پور بهرام، کرامتی انسی. بررسی تاثیر جو اجتماعی مدارس متوسطه بر پرورش مهارت های اجتماعی دانش آموزان. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1387؛3(8):23-46. Available from: https://sid.ir/paper/451599/fa

IEEE: کپی

محسن طالب زاده نوبریان، بهرام صالح صدق پور، و انسی کرامتی، “بررسی تاثیر جو اجتماعی مدارس متوسطه بر پرورش مهارت های اجتماعی دانش آموزان،” مطالعات برنامه درسی، vol. 3، no. 8، pp. 23–46، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/451599/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button