مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,423
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی طرح درس های علوم پایه تدوین شده توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از رعایت اصول نگارش طرح درس در سال های 83-1381

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: با توجه به اینکه طرح درس از اجزای ضروری فرایند تدریس محسوب می گردد لذا کمیته برنامه ریزی درسی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه از سال 1381 تشویق اعضای هیات علمی را به ترتیب طرح درس در دستور کار خود قرار داد مطالعه حاضر به منظور ارزیابی طرح درس های علوم پایه گروه های آموزشی از نظر اصولی که رعایت آنها در تدوین طرح درس ضروری است انجام گرفت.روش و ابزار: کمیته برنامه ریزی درسی با برگزاری کارگاه، تهیه فرم تدوین طرح درس و همکاری با گروه های آموزشی نسبت به راهنمایی آنان جهت نگارش اهداف بر مبنای الگوی مذکور اقدام نمود. اعضا هیات علمی پس از تدوین طرح درس، آنها را به کمیته فرق ارسال می نمودند تا از نظر موارد خواسته شده از قبیل: مشخص بودن عنوان درس، دانشکده، گروه، فراگیران، نوع و تعداد واحد، هدف کلی، اهداف جزیی، شیوه تدریس، رسانه آموزشی مورد استفاده، وظایف فراگیران، نحوه ارزشیابی و منابع مورد استفاده مورد بررسی قرار گیرد، پس از استخراج موارد اشکال، از نظر آمار توصیفی برای تحلیل نتایج استفاده گردید.نتایج: از بین 204 مورد طرح درس ارسالی 49 مورد (24%) از نظر رعایت اصول تدوین، بدون اشکال بود. بیشترین اشکال در مورد تعیین یا نحوه نگارش منابع و ماخذ تدریس بود (33.8%). در 25.5% موارد نحوه نگارش اهداف جزیی اشکال داشت. در 17.6% موارد نحوه ارزشیابی دانشجو مشخص نگردیده یا از وضوح کافی برخوردار نبود در 13.7% موارد هدف کلی درس ذکر نگردیده بود. کمترین اشکال در مورد مشخص نبودن وظایف فراگیران بود (%1.5).نتیجه گیری: بیشترین اشکال اعضای هیات علمی در تعیین و نحوه نوشتن رفرانس ها و همچنین اشکال در نوشتن اهداف آموزش بود به منظور افزایش اثربخشی طرح درس در راهنمایی دانشجویان به دستیابی نتایج مورد انتظار در فرایند تدریس رعایت دقت بیشتر در تدوین طرح درس ضروری به نظر می رسد. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی با ارائه بازخورد موثر قادر خواهد بود ضمن برطرف نمودن اشکالات آشکار شده در این مطالعه به ارتقای فرایند تدریس در دانشگاه کمک نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وکیلی، زریچهر، منیری، رضوان، مهدیان، مهرداد، حسینیان، معصومه، صابری، فرزانه، و میران زاده، صدیقه. (1384). بررسی طرح درس های علوم پایه تدوین شده توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از رعایت اصول نگارش طرح درس در سال های 83-1381. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/452169/fa

    Vancouver: کپی

    وکیلی زریچهر، منیری رضوان، مهدیان مهرداد، حسینیان معصومه، صابری فرزانه، میران زاده صدیقه. بررسی طرح درس های علوم پایه تدوین شده توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از رعایت اصول نگارش طرح درس در سال های 83-1381. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/452169/fa

    IEEE: کپی

    زریچهر وکیلی، رضوان منیری، مهرداد مهدیان، معصومه حسینیان، فرزانه صابری، و صدیقه میران زاده، “بررسی طرح درس های علوم پایه تدوین شده توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از رعایت اصول نگارش طرح درس در سال های 83-1381،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/452169/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button