Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,347
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

447
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اعتباریابی، رواسازی، و هنجاریابی آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا برای دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 147 | صفحه پایان 169

چکیده

 به منظور اعتباریابی, رواسازی, و هنجاریابی آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا برای دانشجویان دانشگاه ملایر, نمونه ای به حجم 340 نفر از دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. این دانشجویان به عنوان آزمودنی تحت شرایط یکسان به سوالات آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا پاسخ دادند. محتوای سوالات آزمون ترجمه شد, ماده های آن با فرهنگ ایرانی متناسب شد و سوالات نامناسب حذف گردید. اعتبار آزمون به روش کودر - ریچاردسون 0.689, به روش دو نیمه ای کردن آزمون 0.558, و به روش بازآزمایی 0.652 برآورد شد. روایی آزمون به روش روایی سازه (روایی همگرایی و واگرایی) بررسی شد. در روایی همگرایی همبستگی نمرات آزمون با نمرات آزمون تفکر انتقادی واتسون - گلاسر 0.64 برآورد شد. در روایی واگرایی همبستگی نمرات آزمون با معدل دانشجویان, و نمرات آزمون اضطراب کتل به ترتیب 0.31 و 0.25- برآورد شد, این همبستگی ها نشان می دهند که تفکر انتقادی, معدل و اضطراب سازه های متفاوتی هستند. تحلیل عاملی پاسخ های دانشجویان به آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا نشان داد که این آزمون از 15 عامل با ارزش ویژه بزرگتر از یک اشباع است که این عوامل مجموعا 61.42 درصد از واریانس کل آزمون را توجیه می کنند. البته فقط سه عامل نخست با بیش از 3 سوال همبستگی بالاتر از0.3  بودند. بین میانگین نمرات آزمون در گروه های تحصیلی و جنسی تفاوت معنی دار مشاهده نشد. در نهایت برای آزمون هنجار تهیه شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عسگری، محمد، و ملکی، ساسان. (1389). اعتباریابی, رواسازی, و هنجاریابی آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا برای دانشجویان. اندازه گیری تربیتی، 1(1)، 147-169. SID. https://sid.ir/paper/452534/fa

    Vancouver: کپی

    عسگری محمد، ملکی ساسان. اعتباریابی, رواسازی, و هنجاریابی آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا برای دانشجویان. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1389؛1(1):147-169. Available from: https://sid.ir/paper/452534/fa

    IEEE: کپی

    محمد عسگری، و ساسان ملکی، “اعتباریابی, رواسازی, و هنجاریابی آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا برای دانشجویان،” اندازه گیری تربیتی، vol. 1، no. 1، pp. 147–169، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/452534/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا