Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,526
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,282
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شیوع ناتوانی های خاص خواندن و نوشتن در دانش آموزان دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 353 | صفحه پایان 363

چکیده

 به منظور تعیین میزان شیوع ناتوانی های خاص خواندن و نوشتن در دانش آموزان مقطع ابتدایی, 3282 نفر از دانش آموزان پایه های سوم, چهارم و پنجم مناطق هفت گانه آموزشی استان قم بر اساس روش نمونه برداری طبقه ای انتخاب شدند. در وهله اول, معلمان فهرست نشانه های ناتوانی های یادگیری (فوست و لو, 1995) را برای هر دانش آموز تکمیل کردند. سپس, کسانی که بیش از سه نشانه ناتوانی خاص یادگیری را داشتند به آزمون های خواندن و نوشتن محقق ساخته پاسخ دادند. ماتریس های پیشرونده ریون (ریون, 1956) در مورد دانش آموزانی که نمره پایین تر از نمره ملاک گرفتند, اجرا شد. در نهایت, 3130 دانش آموز که نمره های آنها در آزمون های خواندن و نوشتن پایین تر از نمره ملاک بود و فاقد نقایص هوشی, بینایی, شنوایی و حرکتی بودند, نمونه پژوهش را تشکیل دادند. یافته ها نشان دادند که (1) میزان شیوع ناتوانی خاص خواندن در استان قم, 1.55 درصد و ناتوانی خاص نوشتن, 1.34 درصد است, (2) بین دختران و پسران تفاوت معنادار وجود ندارد, (3) سه پایه تحصیلی از نظر میزان شیوع ناتوانی خاص خواندن تفاوت معنادار دارند و (4) بین مناطق هفت گانه استان قم در میزان شیوع ناتوانی خاص خواندن و نوشتن تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به یافته های پژوهش حاضر که نمایانگر تعداد قابل توجه دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های خاص است, نیاز به اقدام پیشگیرانه و درمانی در این زمینه آشکار می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حسینایی، علی، آقاجانی، احمد، و نوفرستی، اعظم. (1390). شیوع ناتوانی های خاص خواندن و نوشتن در دانش آموزان دوره ابتدایی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 7(28)، 353-363. SID. https://sid.ir/paper/453408/fa

    Vancouver: کپی

    حسینایی علی، آقاجانی احمد، نوفرستی اعظم. شیوع ناتوانی های خاص خواندن و نوشتن در دانش آموزان دوره ابتدایی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1390؛7(28):353-363. Available from: https://sid.ir/paper/453408/fa

    IEEE: کپی

    علی حسینایی، احمد آقاجانی، و اعظم نوفرستی، “شیوع ناتوانی های خاص خواندن و نوشتن در دانش آموزان دوره ابتدایی،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 7، no. 28، pp. 353–363، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/453408/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا