مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,636
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

594
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان آگاهانه بودن و کیفیت اخذ رضایت نامه در بیماران بستری تحت عمل جراحی در بیمارستان های منتخب شهر اصفهان، سال 1388

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: رضایت آگاهانه بیمار اساس اخلاق پزشکی است. رعایت فرآیند استاندارد اخذ رضایت آگاهانه از بیمار در فعالیت های درمانی تاثیر مستقیم بر رضایت بیمار در طی فرآیند درمان, کاهش شکایت از کادر درمانی و در نتیجه کاهش مداخلات حقوقی دارد. این پژوهش با هدف بررسی میزان آگاهانه بودن و کیفیت اخذ رضایت نامه در بیماران بستری تحت عمل جراحی در بیمارستان های منتخب شهر اصفهان در سال 1388 صورت گرفت.روش بررسی: این پژوهش به صورت توصیفی - تحلیلی در بیمارستان های منتخب اصفهان, سال 1388 انجام شد. در این بررسی, 200 بیمار (رضایت دهنده) بستری در بخش های جراحی با روش نمونه گیری مستمر و آسان انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای که بر اساس کدهای بین المللی اخلاق پزشکی و رضایت آگاهانه و با استفاده از مقالات متعدد داخلی و خارجی طراحی شده بود, جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک آمار توصیفی (درصد, فراوانی, میانگین و انحراف معیار) صورت گرفت.یافته ها: در این مطالعه, رضایت دهندگان معتقد بودند اطلاعاتی در مورد منافع (45%), عوارض (%61.5) و سایر درمان ها (66%), طول دوره بستری (%65.5), پیگیری بعد از ترخیص (%75.5), دریافت نکرده اند, و 50% فرم رضایت نامه را قابل درک نمی دانستند. 59% از منافع و %59.5 از مضرات سایر درمان ها آگاه نبودند و امکان انتخاب درمان دیگری را (%60.5) نیز نداشتند. %64.5 بیماران از ارتباط با پزشک راضی بوده و بیان نمودند به سوالات آنها به خوبی پاسخ داده شده است.نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان دهنده پایین بودن کیفیت رضایت آگاهانه قبل از عمل جراحی در بیماران می باشد. لذا لازم است منافع و عوارض احتمالی عمل, سایر گزینه های درمانی, منافع و عوارض آنها, طول مدت بستری, پیگیری بعد از ترخیص برای بیماران توضیح داده شود. به علاوه, توضیح در مورد فرم رضایت نامه برای بیمار نیز ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرباقرآجرپز، ندا، حیدری، سعیده، رنجبر، نرگس، و افشار، محمد. (1390). میزان آگاهانه بودن و کیفیت اخذ رضایت ‌نامه در بیماران بستری تحت عمل جراحی در بیمارستان ‌های منتخب شهر اصفهان, سال 1388. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 5(3 (ویژه نامه طب و دین))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/453502/fa

    Vancouver: کپی

    میرباقرآجرپز ندا، حیدری سعیده، رنجبر نرگس، افشار محمد. میزان آگاهانه بودن و کیفیت اخذ رضایت ‌نامه در بیماران بستری تحت عمل جراحی در بیمارستان ‌های منتخب شهر اصفهان, سال 1388. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم[Internet]. 1390؛5(3 (ویژه نامه طب و دین)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/453502/fa

    IEEE: کپی

    ندا میرباقرآجرپز، سعیده حیدری، نرگس رنجبر، و محمد افشار، “میزان آگاهانه بودن و کیفیت اخذ رضایت ‌نامه در بیماران بستری تحت عمل جراحی در بیمارستان ‌های منتخب شهر اصفهان, سال 1388،” مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، vol. 5، no. 3 (ویژه نامه طب و دین)، pp. 0–0، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/453502/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button