مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

839
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

282
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر دو روش آموزش گفتاری و نوشتاری بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 25

چکیده

 زمینه: اثرات نامطلوب اضطراب بر شاخص های فیزیولوژیک بدن و بروز عوارض بعد از عمل همواره یکی از مشکلات بیماران و اعضای گروه درمانی است و کاهش آن ضروری به نظر می رسد.هدف: مطالعه به منظور تعیین تاثیر دو شیوه آموزش گفتاری و نوشتاری بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه تجربی در سال 88-1378 در مرکز آموزشی - درمانی امام خمینی ساری بر روی 105 بیمار در سه گروه 35 نفره آموزش گفتاری, آموزش نوشتاری و شاهد انجام شد. نمونه گیری در دسترس و تقسیم بندی گروه ها به صورت کاملا تصادفی بود. ابزار تحقیق شامل پرسش نامه مشخصات جمعیتی, برگه ارزیابی علایم حیاتی و پرسش نامه اضطراب حالت - صفت اشپیلبرگر بود. داده ها با آزمون آماری آنالیز واریانس تحلیل شدند.یافته ها: تفاوت معنی دار بین هر دو گروه آزمون با گروه شاهد از نظر سطح اضطراب حالت آنان در دو ساعت قبل از عمل وجود داشت (P=0.03). میانگین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در دو ساعت قبل از عمل در گروه آموزش گفتاری به ترتیب 17.2±2 و 8.6±1 و در گروه آموزش نوشتاری به ترتیب 18.9±1 و 8.9±1 سانتی متر جیوه و این اختلاف نسبت به گروه شاهد معنی دار بود.نتیجه گیری: با توجه به یافته ها پیشنهاد می شود در مرحله پذیرش بیماران در درمانگاه بی هوشی علاوه بر معاینه های معمول, آموزش شفاهی به بیماران داده شود تا بتوان از اثرات ناخواسته و مضر اضطراب بر وضعیت فیزیولوژیک کاست و دوره بهبودی بعد از عمل بدون خطری برای بیماران فراهم نمود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ایزدی طامه، احمد، صادقی، رقیه، صفری، محمود، و اسماعیلی دوکی، زهرا. (1390). تاثیر دو روش آموزش گفتاری و نوشتاری بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 15(1 (پیاپی 58))، 21-25. SID. https://sid.ir/paper/453943/fa

Vancouver: کپی

ایزدی طامه احمد، صادقی رقیه، صفری محمود، اسماعیلی دوکی زهرا. تاثیر دو روش آموزش گفتاری و نوشتاری بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین[Internet]. 1390؛15(1 (پیاپی 58)):21-25. Available from: https://sid.ir/paper/453943/fa

IEEE: کپی

احمد ایزدی طامه، رقیه صادقی، محمود صفری، و زهرا اسماعیلی دوکی، “تاثیر دو روش آموزش گفتاری و نوشتاری بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، vol. 15، no. 1 (پیاپی 58)، pp. 21–25، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/453943/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button