Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,129
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل استرس زای محیط بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 36

چکیده

 مقدمه و هدف: انسانها بخش عمده ای از ساعات خود را در محیط کار طی می کنند و با رخدادهای بسیاری همراه هستند که بنا به برداشت آنها, می تواند نقش استرس داشته باشد و استرس شغلی می تواند به همراه فرسودگی ایجاد کند و نارضایتی شغلی از جمله شایعترین پیامدهای استرس شغلی است. استرس شغلی نیز آثار و عوارض جدی از قبیل زیان اقتصادی و اجتماعی را به دنبال دارد. از آنجا که شخصیت شغلی دانشجوی پرستاری در طی دوره آموزش شکل می گیرد و میزان استرس حین تحصیل می تواند اثرات زیان باری را به دنبال داشته باشد و وجه ممیزه رشته پرستاری با سایر رشته ها بیشتر وجود دروس عملی و کارآموزی و حضور بر بالین است, لذا پژوهشگر بر آن شد که پژوهشی با هدف تعیین عوامل استرس زا و شدت آن در محیط بالینی را ارزیابی نماید.روش اجرا: این یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که در آن صد نفر دانشجوی پرستاری که در ترم تحصیلی سوم به بالا هستند مشارکت نموده اند. عوامل استرس زا و شدت آن از طریق پرسشنامه تعیین گردیده است. در پرسشنامه ده ویژگی فردی و 38 عامل استرس زا مورد سوال قرار گرفته است در این مطالعه حداکثر نمره استرس 190 در نظر گرفته شده است.نتایج: یافته های مطالعه نشان داد که 18 درصد واحدهای مورد مطالعه را دانشجویان پسر و 82 درصد دانشجویان دختر هستند, 22 درصد متاهل و 78 درصد مجرد بودند, در ارزیابی آن تعداد از دانشجویان که معدل خود را ذکر نموده بودند میانگین معدل 15.79 با انحراف معیار 2.18 بود و میانگین آخرین نمرده کارآموزی آن دسته که ذکر نمودند 17.17 با انحراف معیار 2.33 درصد در ترم پنج بودند و میانگین نمره استرس 131 با انحراف معیار 2.67 می باشد کمترین نمره امتیاز 55 و بیشترین 179 می باشد. و از جمله موارد استرس زای بسیار زیاد می تواند: تذکر مستقیم مربی در حضور بیمار و همراه 60 درصد دانشجویان بعنوان عامل استرس زای بسیار زیاد انتخاب نموده اند عدم تناسب نمره کارآموزی با میزان فعالیت دانشجو را 33 درصد بعنوان عامل استرس زای بسیار زیاد بوی نامطبوع در بخش را 38 درصد بعنوان عامل استرس زای بسیار زیاد عدم تطابق بین آموخته ها در پراتیک و محیط بالینی 46 درصد بعنوان عامل استرس زای بسیار زیاد نداشتن مهارت بالینی با 34 درصد نگرانی از احتمال اشتباه در دارو دادن 36 درصد انجام پروسیجر برای بیمار غیر همجنس 37 درصد بی احترامی کادر بخش به دانشجو 43 درصد سرگردانی در کارآموزی 36 درصد تلاقی زمان امتحانات با کارآموزی 54 درصد از جمله عوامل استرس زای بسیار زیاد برای دانشجویان بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نصیری، محمود. (1382). بررسی عوامل استرس زای محیط بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 3((ویژه نامه 10))، 35-36. SID. https://sid.ir/paper/453982/fa

    Vancouver: کپی

    نصیری محمود. بررسی عوامل استرس زای محیط بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1382؛3((ویژه نامه 10)):35-36. Available from: https://sid.ir/paper/453982/fa

    IEEE: کپی

    محمود نصیری، “بررسی عوامل استرس زای محیط بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 3، no. (ویژه نامه 10)، pp. 35–36، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/453982/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا