مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,147
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

499
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

غربالگری آسیب شناسی روانی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ساری بر اساس آزمون SL-90-R در سال تحصیلی 82-81

صفحات

 صفحه شروع 60 | صفحه پایان 67

چکیده

 سابقه و هدف: نوجوانی از مهم ترین مراحل رشد و تکامل انسان می باشد که ویژگی های رشدی آن می تواند زمینه ساز بروز انواع اختلالات رفتاری, بزهکاری , سوء مصرف مواد و بیماری های روانی باشد. با توجه به افزایش تعداد نوجوانان و جوانان در ساختار جمعیتی ایران, شناخت سریع و برنامه ریزی مناسب برای کنترل این اختلالات, حائز اهمیت می باشد. بر این اساس در پژوهش حاضر, وضعیت سلامت روانی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ساری در سال تحصیلی 82-81 مورد بررسی قرار گرفته است.مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی, 1536 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ساری با استفاده از آزمون SCL-90-R و پرسشنامه دموگرافیک مورد ارزیابی قرار گرفتند و داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده, 10.5 درصد از دانش آموزان, مشکوک به اختلال روانی هستند که شایع ترین آسیب شناسی روانی در ابعاد 9 گانه آزمون در جمعیت مورد مطالعه به ترتیب زیر بوده است: افکار پارانویید, حساسیت در روابط متقابل, پرخاشگری, افسردگی, اضطراب, وسواس اجبار, روان پریشی, شکایات جسمانی و ترس مرضی. همچنین تفاوت معنی داری بین سلامت روانی با متغیرهای جنس, سن و تحصیلات, حداقل در برخی از ابعاد آزمون وجود دارد(p<0.005) .استنتاج: با توجه به نتایج پژوهش و میزان موارد مشکوک به اختلال روانی در دانش آموزان, توجه بیش تر مسوولین جهت حل مشکلات بهداشت روانی دانش آموزان و فعال سازی مرکز مشاوره دانش آموزی ضروری به نظر می رسد و انجام برنامه ریزی های جامع به منظور ارایه خدمات مشاوره روان پزشکی و اجرای برنامه های منظم و مستمر آموزش بهداشت روانی و نیز گنجاندن مطالب درسی در زمینه بهداشت روانی می تواند در جهت ارتقای سلامت روانی دانش آموزان مفید باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حسینی، سیدحمزه، خلیلیان، علیرضا، و واحدی، علی. (1383). غربالگری آسیب شناسی روانی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ساری بر اساس آزمون SL-90-R در سال تحصیلی 82-81. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 14(44)، 60-67. SID. https://sid.ir/paper/45545/fa

Vancouver: کپی

حسینی سیدحمزه، خلیلیان علیرضا، واحدی علی. غربالگری آسیب شناسی روانی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ساری بر اساس آزمون SL-90-R در سال تحصیلی 82-81. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1383؛14(44):60-67. Available from: https://sid.ir/paper/45545/fa

IEEE: کپی

سیدحمزه حسینی، علیرضا خلیلیان، و علی واحدی، “غربالگری آسیب شناسی روانی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ساری بر اساس آزمون SL-90-R در سال تحصیلی 82-81،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 14، no. 44، pp. 60–67، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/45545/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button