Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,236
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

284
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین مهارت ادراک بینایی دانش آموزان 13-11 ساله عادی مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر تهران بر اساس آزمون TVPS-R

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 36

کلیدواژه

آزمون مهارت های ادراک بینایی (غیر حرکتی) تجدید نظر شدهQ3

چکیده

 زمینه و اهداف: ادراک بینایی در شکل گیری مهارت های اساسی دوران کودکی نقش بسزایی داشته و یکی از آزمون های مفید جهت سنجش آن, آزمون مهارت های ادراک بینایی (غیر حرکتی) تجدید نظر شده  (Test of Visual-Perceptual Skills (non-motor)-Revised, TVPS-R) می باشد. هدف از این مطالعه, تعیین مهارت های ادراک بینایی دانش آموزان عادی تهران در رده سنی 11 تا 13 سال بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی و مقطعی, تعداد 288 دانش آموز عادی در رده سنی 11تا 13 سال (144 دختر و 144 پسر) در 5 منطقه شهر تهران با توجه به تراکم جمعیتی دانش آموزی در هر منطقه, بصورت تصادفی انتخاب شدند. مهارت های ادراک بینایی از طریق آزمون TVPS-R سنجیده شد. اطلاعات بر اساس جنسیت, چهار گروه سنی, سه پایه تحصیلی و مناطق آموزشی طبقه بندی شد. یافته ها: میانگین نمرات آزمون بین دو جنس تفاوت معناداری نداشت (P>0.05). اگر چه در میانگین نمره بهره ادراک بینایی تفاوت معناداری با توجه به گروه های سنی و پایه های تحصیلی مشاهده شد (P<0.05), سایر نمرات آزمون در متغیرهای فوق تفاوت معناداری نداشت (P>0.05). در میانگین نمرات آزمون بر اساس مناطق پنجگانه آموزشی تفاوت معناداری مشاهده گردید (P<0.05).نتیجه گیری: طبق نتایج, مهارت ادراک بینایی تحت تاثیر فرهنگ و امکانات آموزشی است. از طرفی, با توجه به کاهش بهره ادراک بینایی با افزایش سن و پایه تحصیلی, توصیه می شود به نقش امکانات آموزشی در مهارت ادراک بینایی توجه بیشتری مبذول گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حوایی، ناصر، غلامیان، حمیدرضا، رضایی، ماندانا، فدایی، فربد، و اعظم، کمال. (1388). تعیین مهارت ادراک بینایی دانش آموزان 13-11 ساله عادی مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر تهران بر اساس آزمون TVPS-R. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 31(2)، 31-36. SID. https://sid.ir/paper/455921/fa

    Vancouver: کپی

    حوایی ناصر، غلامیان حمیدرضا، رضایی ماندانا، فدایی فربد، اعظم کمال. تعیین مهارت ادراک بینایی دانش آموزان 13-11 ساله عادی مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر تهران بر اساس آزمون TVPS-R. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز[Internet]. 1388؛31(2):31-36. Available from: https://sid.ir/paper/455921/fa

    IEEE: کپی

    ناصر حوایی، حمیدرضا غلامیان، ماندانا رضایی، فربد فدایی، و کمال اعظم، “تعیین مهارت ادراک بینایی دانش آموزان 13-11 ساله عادی مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر تهران بر اساس آزمون TVPS-R،” مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، vol. 31، no. 2، pp. 31–36، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/455921/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا