مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,132
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

492
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نیمرخ رشد زبان دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 66

چکیده

 هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی نیمرخ رشد زبان دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی است. روش بررسی: در این پژوهش مقایسه ای مورد– شاهدی, از بین دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر قزوین 30 کودک (15 پسر و 15 دختر) با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با نمونه گیری ساده و 30 کودک سالم که با گروه مورد همتاسازی شده بودند شرکت کردند. ابزارهای به کار رفته, آزمون رشد زبان (TOLD-P:3) برای ارزیابی زبان و گفتار, مقیاس درجه بندی کانرز برای معلمان به منظور ارزیابی اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و آزمون ریون برای ارزیابی هوش بودند. داده های حاصل با روش تحلیل واریانس مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: بین نیمرخ رشد زبان دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و دانش آموزان سالم تفاوت معناداری وجود داشت P<0.001)), اما در بین گروه های جنسی در هر یک از گروه های مورد P=0.254)), و شاهد P=1.00)) تفاوت معنادار آماری وجود نداشت. واژگان تصویری, واژگان ربطی, واژگان شفاهی, درک دستوری, تمایزگذاری کلمه, گوش کردن, سازماندهی, صحبت کردن, معنی شناسی و نحو در گروه مورد به طور معناداری پایین تر از گروه شاهد بود, اما در تقلید جمله, تحلیل واجی و تولید کلمه بین دو گروه تفاوتی وجود نداشت.نتیجه گیری: کودکان با نارسایی توجه/ بیش فعالی در برخی از جنبه های رشد زبان از سطح پایین تری نسبت به کودکان طبیعی برخوردارند.    

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی زاده، حمید، اکبری، سارا، و یادگاری، فریبا. (1389). نیمرخ رشد زبان دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 11(2 (مسلسل 42))، 59-66. SID. https://sid.ir/paper/455971/fa

    Vancouver: کپی

    علی زاده حمید، اکبری سارا، یادگاری فریبا. نیمرخ رشد زبان دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1389؛11(2 (مسلسل 42)):59-66. Available from: https://sid.ir/paper/455971/fa

    IEEE: کپی

    حمید علی زاده، سارا اکبری، و فریبا یادگاری، “نیمرخ رشد زبان دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 11، no. 2 (مسلسل 42)، pp. 59–66، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/455971/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button