مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

634
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نسبت به ارزشیابی استاد توسط دانشجو

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: ارزشیابی را می توان به عنوان فرآیند تحلیل و کنترل طراحی شده برای تعیین ارتباط، اثر بخشی، معنی دار بودن و تاثیر فعالیتهای مشخص و درجه کارآیی که از طریق آن حاصل می شود، مورد توجه قرار داد. ارزشیابی استاد یا اعضا هیات علمی نوعی ارزشیابی آموزشی است که عبارت از تعیین میزان موفقیت اعضای هیات علمی در رسیدن به هدفهای آموزشی خود که به آنان در جهت اصلاح و بهبود روشها و فعالیتهای آموزشی شان کمک می نماید و از طرفی مدیران را در جهت تصمیم گیری های معقول تر و درست تر در باره استخدام، ترفیع و ارتقا آنان راهنمایی می نماید. بنابراین به نظر می رسد که ارزشیابی از فعالیتهای اعضای هیات علمی اقدامی ضروری است.روش و ابزار: در یک مطالعه توصیفی مقطعی اعضا هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (60 نفر) و دانشجویان  نفر)280( مورد مطالعه قرار گرفتند. نظرات آنان به وسیله دو پرسشنامه مجزا که با روایی محتوی و پایایی همسانی درونی آلفای کرونباخ تعیین گردیده بود، جمع آوری شد. داده ها بوسیله نرم افزار spss به صورت فراوانی و بکارگیری آزمون کای اسکوئربا 05/α=0 برای مقایسه فراوانی ها تجزیه و تحلیل شد.نتایج: از مجموع 60 نفر اساتید (30 نفر علوم پایه، 30 نفر بالینی) 95 درصد اساتید از ارزشیابی خود توسط دانشجو اطلاع داشتند و نیز 7/81 درصد مسوول ارزشیابی دانشگاه را مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه (EDC) میدانستند، همچنین 7/91 درصد اساتید باز خورد نتایج ارزشیابی خود را دریافت کرده بودند. 5/35 درصد آنان نسبت به مفید بودن اعلام نمره ارزشیابی در بهبود تدریس کاملا موافق بوده و 40 درصد معتقد بودند که تکمیل فرم ها توسط دانشجو بدون احساس مسوولیت و حوصله بوده و 30 در صد تکمیل آن را بدون صداقت می دانستند. در ارتباط با دانشجویان از مجموع 280 نفر، 8/12 درصد اعتقاد داشتند که فرم های ارزشیابی می تواند تا حد زیادی ارزیابی کننده تدریس استاد باشد، 3/39 در صد از دانشجویان فرم ها را با حوصله کافی تکمیل می نمودند و 9/82 درصد از دانشجویان معتقد بودند که به نتایج ارزشیابی خیلی کم بها داده می شود.نتیجه گیری: با توجه به اینکه ارزشیابی شیوه تدریس اساتید و باز خورد آن به اساتید فرآیندی است با هدف بهبود تدریس و ارتقا آموزشی آنان و همچنین ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان رایج ترین روش ارزشیابی در دانشگاهها بوده و در حال حاضر مساله بحث انگیز آموزشی می باشد لذا ارایه یک سیستم آموزشی مطلوب و نحوه اجرای عادلانه و هماهنگ که رضایت اساتید را هم به دنبال داشته باشد کاملا ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ضیایی، مسعود، میری، محمدرضا، حاجی آبادی، محمدرضا، و آذرکار، سیده قدسیه. (1384). بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نسبت به ارزشیابی استاد توسط دانشجو. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/456551/fa

    Vancouver: کپی

    ضیایی مسعود، میری محمدرضا، حاجی آبادی محمدرضا، آذرکار سیده قدسیه. بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نسبت به ارزشیابی استاد توسط دانشجو. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/456551/fa

    IEEE: کپی

    مسعود ضیایی، محمدرضا میری، محمدرضا حاجی آبادی، و سیده قدسیه آذرکار، “بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نسبت به ارزشیابی استاد توسط دانشجو،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/456551/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button