مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,851
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,598
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی برنامه درسی آموزش علوم در ایران و چند کشور جهان

صفحات

 صفحه شروع 145 | صفحه پایان 193

چکیده

 این مقاله برگرفته از یک پژوهش کیفی است که با روش تطبیقی و به کمک الگوی بردی از یک طرف همچنین روش توصیفی تحلیلی برنامه درسی آموزش علوم در چند کشور جهان, را بررسی کرده است. بدین منظور اسناد و مدارک مرتبط با موضوع در کشورهای پیشرو در زمینه علوم و فن آوری (کشورهای منتخب) گردآوری توصیف, تفسیر, همجواری و مقایسه آنها انجام شد تا نتایج پژوهش آماده شود.مقاله حاضر تلاش می کند, عناصر اساسی برنامه درسی از جمله هدف ها, محتوا, روش های تدریس و شیوه های ارزشیابی آموزش علوم, را در کشورهای منتخب مطالعه و بررسی کند. نتایج به دست آمده از این پژوهش می تواند به برنامه ریزان, مولفان کتاب های درسی و معلمان و سایر علاقه مندان کمک کند تا با دید وسیع تری نسبت به تدوین بهتر برنامه درسی, تغییر برنامه درسی و انتخاب مناسب تر اهداف, محتوا, روش های تدریس و ارزشیابی اقدام کنند.نتایج به دست آمده, شباهت ها و تفاوت های ملاحظه پذیری بین اهداف, محتوا, روش های تدریس و شیوه های ارزشیابی در بین کشورهای مورد مطالعه و ایران را نشان می دهد. شباهت ها بیشتر در اهداف و محتوا و در اسناد مکتوب برنامه درسی یا برنامه درسی قصد شده موجود است, اما تفاوت ها بیشتر در روش های تدریس و شیوه های ارزشیابی دیده می شود, هر چند در عمل فاصله ملاحظه پذیری بین کشور ایران با کشور های فوق در تمام عناصر ذکر شده وجود دارد که جای تامل دارد. البته, شاید بتوان آن را ناشی از اجرای برنامه درسی دانست که در برنامه درسی کسب شده توسط دانش آموزان همان طور که نتایج آزمون های تیمز نشان می دهد تاثیر می گذارد. به هر حال, نتایج پژوهش های بیشتر در این زمینه می تواند موضوع را بهتر مشخص کند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جعفری هرندی، رضا، میرشاه جعفری، سیدابراهیم، و لیاقت دار، محمد جواد. (1388). بررسی تطبیقی برنامه درسی آموزش علوم در ایران و چند کشور جهان. اندیشه های نوین تربیتی، 5(2)، 145-193. SID. https://sid.ir/paper/456603/fa

Vancouver: کپی

جعفری هرندی رضا، میرشاه جعفری سیدابراهیم، لیاقت دار محمد جواد. بررسی تطبیقی برنامه درسی آموزش علوم در ایران و چند کشور جهان. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1388؛5(2):145-193. Available from: https://sid.ir/paper/456603/fa

IEEE: کپی

رضا جعفری هرندی، سیدابراهیم میرشاه جعفری، و محمد جواد لیاقت دار، “بررسی تطبیقی برنامه درسی آموزش علوم در ایران و چند کشور جهان،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 5، no. 2، pp. 145–193، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/456603/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button