مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,240
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

832
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه نیازهای روانی- اجتماعی والدین دانش آموزان پسر عقب مانده ذهنی، تالاسمی و عادی مقطع ابتدایی در شهرستان ساری

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 34

چکیده

 سابقه و هدف: علی رغم پیشرفت علوم و فن آوری و تلاش های اصولی در جهت کاهش معلولیت, متأسفانه حدود ده درصد از کودکان سنین مدرسه در هر جامعه ای استثنایی هستند و از نظر جسمی, ذهنی و روانی با همسالان خود تفاوت چشمگیری دارند. در کشور ما نیز با توجه به درصد جمعیت پایین تر از بیست سال, حدود دو میلیون کودک استثنایی وجود دارند که خانواده های آنان در پذیرش معلولیت کودک خویش به کمک و حمایت نیازمند می باشند. لذا ضرورت دارد تا به نیاز سنجی به عنوان فرآیند جمع آوری و تحلیل اطلاعات در امر برنامه ریزی, آگاهی و تعیین اهداف و ارایه خدمات مورد نیاز به خانواده های مذکور توجه شود. پژوهش حاضر نیز بر اساس بررسی و مقایسه نیازهای روانی اجتماعی والدین دانش آموزان عقب مانده ذهنی, تالاسمی و عادی شهرستان ساری طرح ریزی شده است.مواد و روش ها: آزمودنی های پژوهش شامل سه گروه از والدین دانش آموزان پسر عقب مانده ذهنی, تالاسمی و عادی مقطع ابتدایی در شهرستان ساری بوده اند. در هر گروه تعداد 30 نفر دانش آموز انتخاب و سپس والدین آنها شامل 30 نفر پدر و 30 نفر مادر و در مجموع 180 نفر بر اساس پرسشنامه نیاز سنجی خانواده در شش حوزه روانی اجتماعی, شامل نیاز به اطلاعات, حمایت, توضیح دادن به دیگران, خدمات اجتماعی, مالی و عملکرد خانواده مورد سنجش و مطالعه قرار گرفته اند.یافته ها: مقایسه نیازهای والدین در گروه های سه گانه نشان می دهد که نیاز والدین دانش آموزان عقب مانده ذهنی با میانگین 71/48 بیشتر از نیاز والدین دانش آموزان تالاسمی با میانگین 74/40 بوده است و میانگین این دو گروه خیلی بیشتر از والدین دانش آموزان عادی با میانگین 81/13 می باشد. همچنین مقایسه نیازهای والدین دانش آموزان عقب مانده ذهنی با یکدیگر بیانگر آن است که در بین شش نیاز مورد بررسی در نیاز به اطلاعات, حمایت و مالی p<0.0001 است؛ ولی در سه نیاز دیگر تفاوت مشاهده شده, معنی دار نبوده است. بین نیازهای پدران و مادران دانش آموزان تالاسمی و همچنین دانش آموزان عادی تفاوت معنی دار وجود نداشته است.استنتاج: وجود کودک معلول در خانواده می تواند باعث تشدید نیازهای روانی اجتماعی والدین آنها گردد و نیازهای این قبیل والدین خیلی بیشتر از والدین دارای کودکان عادی است. همچنین هر چقدر سطح معلولیت بیشتر و چندگانه باشد, خانواده ها نیازهای بیشتری را طلب می کنند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حسینی، سیدحمزه، و رضازاده، حسین. (1381). مقایسه نیازهای روانی- اجتماعی والدین دانش آموزان پسر عقب مانده ذهنی, تالاسمی و عادی مقطع ابتدایی در شهرستان ساری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 12(37)، 28-34. SID. https://sid.ir/paper/45688/fa

Vancouver: کپی

حسینی سیدحمزه، رضازاده حسین. مقایسه نیازهای روانی- اجتماعی والدین دانش آموزان پسر عقب مانده ذهنی, تالاسمی و عادی مقطع ابتدایی در شهرستان ساری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1381؛12(37):28-34. Available from: https://sid.ir/paper/45688/fa

IEEE: کپی

سیدحمزه حسینی، و حسین رضازاده، “مقایسه نیازهای روانی- اجتماعی والدین دانش آموزان پسر عقب مانده ذهنی, تالاسمی و عادی مقطع ابتدایی در شهرستان ساری،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 12، no. 37، pp. 28–34، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/45688/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا