مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

910
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

استفاده از Log book به عنوان یک مداخله جهت اکسترنهای گروه چشم پزشکی مهر لغایت اسفند 83

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: در دنیای امروز برنامه های آموزشی مطلوب باید ماهیت پویا و دینامیک داشته و به دنبال بازخوردهای محیطی به طور مرتب بازنگری و اصلاح گردند. آموزش موقعی موثر است که بتواند رفتار فراگیران را در جهت های مطلوب سوق دهد مسوولین برنامه ریزی آموزشی بایستی به دنبال جمع آوری داده هایی از محیط بوده و در پاسخ به نیازهای محیطی مداخلاتی در برنامه های آموزشی بنماید. در این مقوله یکی از راههای اصلی پرورش حل مشکلات بالینی، ارزشیابی مداوم و بررسی میزان دستیابی به اهداف مصوب و نیز راهنمای عملی مناسب برای دانشجویان پزشکی و نیز ارزشیابی فرایند آموزشی دانشجو،با استفاده از  Log bookاست.روش و ابزار:Log book در پنج بخش طراحی شده، اول شناسنامه درس دوم جدول زمان بندی ارایه کارآموزی سوم جدول حداقل توانمندیهای انتظار گروه دانشی و عملکردی چهارم چک لیست بررسی میزان دستیابی به حداقل های آموزشی کارآموز دانشی و عملکردی پنجم پیشنهادات و انتقادات کار آموز. در این طرح Log book در یک دوره شش ماهه گروه چشم برای دانشجویان پزشکی مقطع بالینی (کارآموزان) به کار برده شد. در ابتدای هر دوره Log book توسط مسوول مربوطه در اختیار دانشجویان قرار می گرفت و دانشجویان در زمینه استفاده و تکمیل آن توجیه می شدند دانشجویان موظف به تکمیل آن وتحویل آن در پایان دوره می بودند در ضمن دو نمره از امتحان عملی به تکمیل Log book  اختصاص یافته بود سپس داده ها با نرم افزار  spss آنالیز و با میزان دستیابی مورد نظر گروه مقایسه و نتایج در اختیار مسوولین گروه قرار می گرفت.نتایج: آنالیز شش ماهه  Log book در بخش چشم درحیطه دانشی بترتیب میزان دستیابی واقعی و میزان دستیابی موردنظر گروه در بالاترین درصد مربوط به سوختگیهای شیمیایی چشم 70%-76% و کمترین درصد اورژانسهای چشم 52%-80% بوده است و در حیطه عملکردی بالاترین درصد برای معاینه چشم 72%-100% و کمترین درصد معاینات مربوط به حرکات چشم 10%-80% بوده است همچنین در بررسی نظرات مفیدترین عرصه اورژانس و کم آموزش ترین عرصه درمانگاه ذکر شده است.نتیجه گیری: آموزش و به طور اخص آموزش پزشکی وقتی موثر است که بتواند به اهداف مورد نظر و یا به هدف های ویژه که از قبل تعیین شده است دست یابد با استفاده از نتایج این پژوهش مشخص شد که در حیطه دانشی تقریبا میزان دستیابی واقعی با میزان دستیابی تعیین شده از طرف گروه متناسب است ولیکن در حیطه عملکردی در حدود 30 تا 70% با میزان واقعی تفاوت وجود داشته است که نشان دهنده ضعف آموزش در بخشهای بالینی در حیطه عملکردی (clinical skill) می باشد پس نیاز به مداخلاتی از جمله آموزش عملی بیشتر در CSLC بر روی مولاژ و بیمار نما و استفاده از فیلم های آموزشی، برقراری کشیک آموزشی برای کارآموزان استفاده از امتحانات OSCE و نیز برنامه ریزی جهت آموزش بیشتر در درمانگاه و اجتناب از آموزش های فوق تخصصی می باشد.  

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آویژگان، مریم، کیان ارثی، فرزان، و فکار، مهدی. (1384). استفاده از Log book به عنوان یک مداخله جهت اکسترنهای گروه چشم پزشکی مهر لغایت اسفند 83. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/457753/fa

    Vancouver: کپی

    آویژگان مریم، کیان ارثی فرزان، فکار مهدی. استفاده از Log book به عنوان یک مداخله جهت اکسترنهای گروه چشم پزشکی مهر لغایت اسفند 83. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/457753/fa

    IEEE: کپی

    مریم آویژگان، فرزان کیان ارثی، و مهدی فکار، “استفاده از Log book به عنوان یک مداخله جهت اکسترنهای گروه چشم پزشکی مهر لغایت اسفند 83،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/457753/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button