مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,709
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

792
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه استرس زندگی دانشجویی (SSI) در دانشجویان دانشگاه تبریز

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 48

چکیده

 هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه استرس زندگی دانشجوییSSI) ؛ گادزیلا, 1991), یعنی پایایی, روایی, تایید ساختار عاملی آن در جمعیت دانشجویی دانشگاه تبریز بود. SSI یک پرسشنامه خودسنجی 51 ماده ای است که از آن علاوه بر یک نمره کلی استرس, نمره هایی برای منابع استرس و واکنش به استرس به دست می آید. همچنین برای بخش منابع, پنج خرده مقیاس ناکامی, تعارض, فشار, تغییرات و قیود درونی و برای واکنش ها به استرس, چهار خرده مقیاس فیزیولوژیکی, هیجانی, رفتاری و شناختی وجود دارد. برای این منظور, 435 دانشجو (با میانگین سنی 20.35 و انحراف معیار 2.2) به شیوه نـمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند که از این تعداد 179 مرد و 256 زن بودند. این دانشجویان پرسشنامه استرس زندگی دانشجویی (SSI) و پرسشنامه سلامت عمومی 28 ماده ای (GHQ-28) را تکمیل کردند. پایایی از راه همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) برای مقیاس کلی و دو خرده مقیاس اصلی منابع و واکنش ها به ترتیب عبارت بودند از 0.91, 0.84 و 0.86. دامنه ضرایب پایایی برای 9 خرده مقیاس فرعی از 0.58 (برای خرده مقیاس قیود درونی) تا 0.84 (برای خرده مقیاس ارزیابی - شناختی) قرار داشت. روایی همزمان از طریق همبستگی SSI و خرده مقیاس های آن با GHQ-28 و خرده مقیاس های آن برآورد شد که جز در خرده مقیاس ارزیابی شناختی, از لحاظ آماری معنی دار و در جهت تایید فرضیه ها بود .(P<0.05) تفاوت میانگین نمره های SSI و خرده مقیاس های آن در دانشجویان دارای سطوح استرس خود گزارشی خفیف, متوسط و شدید نیز از لحاظ آماری معنی دار و در جهت تایید فرضیه ها بود .(P<0.05) روایی سازه SSI و خرده مقیاس های آن از طریق تحلیل عاملی تاییدی (CFA) برآورد گردید. مدل کلی SSI و دو مدل منابع و واکنش ها از برازش بسیار عالی برخوردار بودند (با GFI به ترتیب 0.92, 0.098 و 1.00). دختران و پسران دانشجو در سطح استرس کلی و منابع استرس تفاوتی نداشتند اما در سطح واکنش به استرس, دختران نمره بالاتری به دست آوردند (P<0.01). میانگین SSI و خرده مقیاس های آن در دانشکده های مختلف از لحاظ آماری معنی دار نبود. در مجموع می توان نتیجه گرفت که SSI ابزاری روا و پایا برای سنجش استرس کلی, منابع استرس و واکنش در برابر استرس می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بخشی پور، عباس، بیرامی، منصور، و اسماعیل پور، خلیل. (1388). بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه استرس زندگی دانشجویی (SSI) در دانشجویان دانشگاه تبریز. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، 4(14)، 23-48. SID. https://sid.ir/paper/458201/fa

    Vancouver: کپی

    بخشی پور عباس، بیرامی منصور، اسماعیل پور خلیل. بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه استرس زندگی دانشجویی (SSI) در دانشجویان دانشگاه تبریز. پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)[Internet]. 1388؛4(14):23-48. Available from: https://sid.ir/paper/458201/fa

    IEEE: کپی

    عباس بخشی پور، منصور بیرامی، و خلیل اسماعیل پور، “بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه استرس زندگی دانشجویی (SSI) در دانشجویان دانشگاه تبریز،” پژوهش های نوین روانشناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز)، vol. 4، no. 14، pp. 23–48، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/458201/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button