مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

832
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پدیدار شناسی مدرس بالینی کارآمد

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: هیچ کس در هیچ جامعه ای منکر نقش دانشگاهها در پیشرفت و توسعه جامعه نخواهد شد. و باز هیچ کس در هیچ جامعه ای منکر نقش اساتید در ارتقا علمی دانشگاهها، فن آوری اطلاعات و توسعه تحقیق نخواهد شد. این جایگاه ارزشمند و والا شایسته آنهایی است که به نیازهای دانشگاه و آنگاه جامعه پاسخگو باشند.مسایل و مشکلات بالینی دانشجویان پرستاری از دیرباز وجود داشته و امروزه نیز انتقادهای زیادی بر آن وارد است. در چنین موقعیتی ایفای نقش برای یک مدرس بالینی پرستاری همواره پراسترس بوده و هست. این پژوهش با یک نگرش انتقادی در راستای فراهم سازی زمینه مساعد برای اصلاح محیط های بالینی دانشجویان پرستاری شروع شده و با توجه به نقشی که اساتید پرستاری در اصلاح محیط های بالینی میتواند داشته باشند اول از همه و قبل از هر چیز دیگر خصوصیات یک مدرس بالینی کارآمد را از منظر دانشجویان با تجربه خود مورد بررسی قرار می دهد اگر چه قرار دادن خود (خود حرفه ای) در معرض انتقادها کاری است بس مشکل، ولی هر فردی که نظام مشتری مداری را قبول نموده و طالب اصلاح امور است از این انتقادها باید استقبال نماید.روش و ابزار: این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع فنومنولوژی بوده که در آن 27 دانشجوی ترم 8 پرستاری که مدرسین مختلف را در طی 4 سال دوره کارشناسی تجربه کرده بودند برگه ثبت خصوصیات مدرس بالینی را ثبت نموده و سپس مورد مصاحبه قرار گرفتند. تم ها از برگه ثبت استخراج و در خوشه های اولیه قرار گرفتند، خوشه های اولیه مورد بررسی بیشتر قرار گرفته و مواردی از آن با یکدیگر ادغام شدند، تعدادی از تم ها از یک خوشه به خوشه دیگر انتقال یافتند، تعدادی از تم ها نیز که با یکدیگر مترادف بودند حذف شدند، برای تم¬های نزدیک به هم زیرخوشه هایی تشکیل شد و تم های نهایی توسط 2 نفر از اساتید و 5 نفر از دانشجویان مورد پژوهش مجددا مورد بررسی قرار گرفت و پس از اصلاحات لازم تجزیه و تحلیل روی تم ها شروع شد.نتایج: در مجموع تم های بدست آمده توانست در 4 خوشه قرار بگیرد. این خوشه ها عبارت بودند از: 1- ویژگیهای فردی مدرس (14تم)، 2- الگوهای ارتباط مدرس (28تم)، -3ویژگیهای تخصصی مدرس (تئوری- بالینی) (20تم)،  -4مسایل مربوط به مدیریت آموزشی که به نحوی عملکرد مدرس را نیز میتوانست تحت تاثیر قرار دهد (10 تم).نتیجه گیری: برخلاف تصور اولیه پژوهشگر بیشترین تم های گزارش شده مربوط به الگوی ارتباطی مدرس بود. پژوهشگر انتظار داشت با توجه به تحصیلات بالا و سوابق اساتید، مشکلی از نظر نحوه برقراری ارتباط با دانشجویان گزارش نشود، در صورتی که گزارش مشکلات ارتباطی در برگه ثبت و مصاحبه بیشترین مقدار را به خود اختصاص می داد. کمترین تم های گزارش شده مربوط به مدیریت امور آموزشی بود اما با اینحال پژوهشگر معتقد است با عنایت به اینکه خوشه ها (و در نتیجه تم های زیرمجموعه آنها) می تواند یکدیگر راتحت تاثیر قرار دهد مدیریت امور آموزشی در رسیدن به تم های مورد انتظار دانشجویان نقش مهمی را می تواند ایفا نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صاحبی حق، محمدحسن. (1384). پدیدار شناسی مدرس بالینی کارآمد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/458583/fa

    Vancouver: کپی

    صاحبی حق محمدحسن. پدیدار شناسی مدرس بالینی کارآمد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/458583/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسن صاحبی حق، “پدیدار شناسی مدرس بالینی کارآمد،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/458583/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button