مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

664
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

343
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه توانایی استریوگنوز دهانی کودکان کم شنوا و کودکان شنوا

صفحات

 صفحه شروع 396 | صفحه پایان 403

چکیده

 هدف: از این پژوهش بررسی توانایی استریوگنوز دهانی به مثابه شاخصی برای عملکرد حسهای داخل دهانی در کودکان کم شنوای 9 - 6 ساله در مقایسه با کودکان سالم همسن است. روش: در این پژوهش مقطعی - مقایسه ای 10 کودک کم شنوای شدید تا عمیق 9 - 6 ساله با 20 کودک سالم همسن از طریق آزمون تشخیص شکل از لحاظ توانایی استریوگنوز دهانی مورد مقایسه قرار گرفتند, برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری  spss11.5و آزمون t در سطح معناداری 0.05 استفاده شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار استریوگنوز دهانی در کودکان کم شنوا 0.8±20 و در کودکان سالم 0.95±0.97 بود که این تفاوت معنادار بود (P=0.001) و میانگین وانحراف معیار مدت زمان صرف شده برای تشخیص اشکال برحسب ثانیه در کودکان کم شنوا 2.027±0.54 و در کودکان سالم 1.42±0.33 بود که در این مورد هم تفاوت معنادار بود (P=0.001). نتیجه گیری: همان طور که یافته های این پژوهش نشان داد, در کودکان کم شنوا به علت استفاده کمتر از گفتار وهمچنین رشد ناقص صداهای گفتاری, گیرنده های حسی داخل دهان در آنها نیز به اندازه کافی تحریک نمی شوند و در نتیجه عملکرد این حسها نیز دچار اختلال می شود, که این خود به مثابه عامل تاثیرگذار منفی بر تولید گفتار آنها خواهد بود؛ بنابراین باید ارزیابی و تقویت حسهای داخل دهانی لمس - فشار و حرکتی در برنامه های گفتار درمانی این کودکان مد نظر قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بختیاری، جلال، افتخاری، زهرا، و نوری تاجر، عطیه. (1387). مقایسه توانایی استریوگنوز دهانی کودکان کم شنوا و کودکان شنوا. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 8(4 (پیاپی 30))، 396-403. SID. https://sid.ir/paper/459056/fa

    Vancouver: کپی

    بختیاری جلال، افتخاری زهرا، نوری تاجر عطیه. مقایسه توانایی استریوگنوز دهانی کودکان کم شنوا و کودکان شنوا. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1387؛8(4 (پیاپی 30)):396-403. Available from: https://sid.ir/paper/459056/fa

    IEEE: کپی

    جلال بختیاری، زهرا افتخاری، و عطیه نوری تاجر، “مقایسه توانایی استریوگنوز دهانی کودکان کم شنوا و کودکان شنوا،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 8، no. 4 (پیاپی 30)، pp. 396–403، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/459056/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button