مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,187
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,628
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحولات بازارهای ایرانی – اسلامی (مطالعه موردی بازار یزد)

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 37

چکیده

 تجارت به عنوان مهمترین شکل مبادله اجتماعی, از جمله فعالیتهای اصلی انسان است. فعالیتی که سبب احداث فضاها و مکانهای ویژهای به نام « بازار», به شکلهای گوناگون شده است. بازار را نه تنها جغرافی دانان و محققان اسلامی وجه مشخصه شهر میدانند, بلکه دانشمندان غربی نیز شهر را مرکز مبادله کالا و کانون اصلی تجارت شناخته اند. به همین دلیل است که شهرهای اسلامی به وسیله بازار, از کلیه شهرهای ادوار مختلف تاریخی باز شناخته می شوند. این شاخصه در طول تاریخ پرفراز و نشیب شهرهای اسلامی دچار تحولاتی شده است. چنین تحولاتی در مقطعی از تاریخ, بازار را به عنوان «کانون هدایت اقتصادی شهر و منطقه» جایگاه رفیعی بخشیده بود. اعتبار اقتصادی بازار و بازاریان, مرتبه اجتماعی, فرهنگی و مذهبی بازار را نیز در اذهان عمومی تجلی بخشید. اما در دوره معاصر فضاهای نوین تجاری, بازارها را به حاشیه کشانده است. هدف این مقاله واکاوی چنین پویشی در شهر یزد به عنوان نمونهای از شهرهای ایرانی – اسلامی بوده است. به این منظور در روشی توصیفی, تاریخی و کمی, ابعاد و اجزای بازار یزد مرور و تحلیل شده است. تحلیل تاریخی و کمی این تحقیق نشان داده است که گرچه عنصر بازار به عنوان شاخصه شهر اسلامی در یزد همچنان اعتبار کالبدی و اجتماعی مناسبی را در خود نهفته دارد؛ اما جلوه گاه فعالیتهای مدرن تجاری نیست. این مهم حتی در صنوف تخصصی بازار یزد مثل زرگری و بزازی نیز درخششی نداشته و همین شرایط, رکود عملکردی رو به رشدی را بر چهره بازارها نمایان ساخته است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

سرایی، محمدحسین. (1389). تحولات بازارهای ایرانی – اسلامی (مطالعه موردی بازار یزد). مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 1(2)، 25-37. SID. https://sid.ir/paper/459810/fa

Vancouver: کپی

سرایی محمدحسین. تحولات بازارهای ایرانی – اسلامی (مطالعه موردی بازار یزد). مطالعات شهر ایرانی اسلامی[Internet]. 1389؛1(2):25-37. Available from: https://sid.ir/paper/459810/fa

IEEE: کپی

محمدحسین سرایی، “تحولات بازارهای ایرانی – اسلامی (مطالعه موردی بازار یزد)،” مطالعات شهر ایرانی اسلامی، vol. 1، no. 2، pp. 25–37، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/459810/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button