مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,090
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,708
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه رشد شناختی – حرکتی کودکان در مهدکودک های شهری و روستایی سمنان در سال 1381

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 81

چکیده

 سابقه و هدف: این پژوهش, بخشی از یک پژوهش بزرگ است که هدف آن بررسی مقایسه ای میزان رشد شناختی – حرکتی کودکان شهری و روستایی است که در مهدهای کودک در حال آموزش هستند.در این مطالعه مجموعا 97 کودک حاضر در مهدهای کودک سمنان شرکت نمودند. نحوه انتخاب مهدها, براساس موافقت مدیران مربوطه جهت انجام مطالعه و یا در دسترس بودن مهدها, به ویژه مهدهای روستایی بوده است. با توجه به شرایط مذکور, سه مهد کودک شهری و پنج مهد کودک روستایی حاضر به همکاری برای انجام این مطالعه شدند. از بین آنها 57 کودک شهری و 40 کودک روستایی که حایز شرایط برای انجام این مطالعه بودند مورد سنجش قرار گرفتند.در این مطالعه 6 معیار سنجش و ارزیابی برای تعیین تفاوت های بین کودکان شهری و روستایی به کار گرفته شد. بعد از جمع آوری داده ها در هر آزمون برای تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS از آزمون test – t استفاده شد.یافته ها: در اکثر معیارهای سنجش, تفاوت معنی داری بین کودکان شهری و روستایی وجود نداشت. به طور مشخص در دو معیار سنجش یعنی آزمون تعادل یک سمت بدن (با میانگین 5.55 در کودکان روستایی و 4.63 در کودکان شهری) و آزمون حرکات آسان (با میانگین 5.55 در کودکان روستایی و 4.34 در کودکان شهری) کودکان روستایی به طور معنی داری از کودکان شهری موفق تر عمل نمودند (P<0.05) در آزمون های تخته تعادل نفاشی آدم, جورچین و فکر بکر, بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت که این نتایج می تواند دلیل بر کاهش تفاوت بین کودکان شهری و روستایی در آموزش های پیش دبستانی باشد.استنتاج: نتایج حاصله نشانگر موفقیت بیش تر کودکان روستایی نسبت به کودکان شهری در انجام برخی آزمون ها بود. کاهش تفاوت بین کودکان شهری و روستایی ایجاب می نماید توجه بیش تر به توسعه مراکز دبستانی در روستاها و بازنگری برنامه مهد کودک های شهری در جهت فعالیت های تحرک آور و استفاده بیش تر از امکانات آموزشی موجود در شهر مبذول گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عموزاده خلیلی، محمد. (1384). مقایسه رشد شناختی – حرکتی کودکان در مهدکودک های شهری و روستایی سمنان در سال 1381 . مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 15(48)، 73-81. SID. https://sid.ir/paper/46046/fa

    Vancouver: کپی

    عموزاده خلیلی محمد. مقایسه رشد شناختی – حرکتی کودکان در مهدکودک های شهری و روستایی سمنان در سال 1381 . مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1384؛15(48):73-81. Available from: https://sid.ir/paper/46046/fa

    IEEE: کپی

    محمد عموزاده خلیلی، “مقایسه رشد شناختی – حرکتی کودکان در مهدکودک های شهری و روستایی سمنان در سال 1381 ،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 15، no. 48، pp. 73–81، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/46046/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا