مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

711
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

راهبردهای شناختی و فراشناختی و تاثیر آن بر موفقیت تحصیلی در دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 34

چکیده

 مقدمه و هدف: راهبردهای شناختی ابزار یادگیری و راهبردهای فراشناختی تدابیری برای نظارت بر راهبردهای شناختی و هدایت آنها هستند. راهبردهای شناختی به ما کمک می کند تا اطلاعات تازه را با اطلاعات قبلی پیوند داده و ذخیره سازی نماییم و راهبردهای فراشناختی انتخاب هشیارانه راهبردهای مناسب شناختی را دنبال می کنند. بنابراین یادگیرندگان ماهر راهبردهای شناختی را بکار می گیرند تا به پیشرفت شناختی دست یابند و از راهبردهای فراشناختی استفاده می کنند تا بر آن نظارت و کنترل داشته باشند. تاکنون پژوهشهایی که درباره استراتژیها یا راهبردهای یادگیری انجام شده نشان داده اند که استفاده از این تدابیر می تواند بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی تاثیرگذار باشد. هدف این پژوهش تعیین اثر این راهبردها در موفقیت تحصیلی است.روش اجرا: این پژوهش یک پژوهش تحلیلی گذشته نگر است. روش نمونه گیری سهمیه ای بوده و تعداد نمونه 50 نفر دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری مراغه بوده است و دانشجویان ضعیف و قوی بر اساس معدل درسی از هم متمایز شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده که از طریق آن استفاده از این راهبردها در فراگیران مورد ارزیابی قرار گرفته است.نتایج: نتایج نشان داد که دانشجویان قوی بیشتر از دانشجویان ضعیف از راهبردهای شناختی تکرار و تمرین, بسط و سازمان دهی و از راهبردهای فراشناختی برنامه ریزی و کنترل و نظارت استفاده می نمایند.بحث: از این پژوهش و پژوهشهای دیگر می توان استنتاج نمود که مهارتهای یادگیری و مطالعه در یادگیری و پیشرفت تحصیلی بسیار حیاتی هستند, مشخص شده است که این مهارتها قابل آموزش و یادگیری هستند. بنابراین مدرسان می توانند به دانشجویان به ویژه دانشجویان ضعیف که احتمالا در دوران تحصیلی قبلی با این مهارتها آشنا نبوده اند را آموزش دهند و می توان این مسوولیت را به مشاورین تحصیلی دانشجویان در دانشکده ها واگذار نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسکندری، فاطمه، و صفری، مهدی. (1382). راهبردهای شناختی و فراشناختی و تاثیر آن بر موفقیت تحصیلی در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 3((ویژه نامه 10))، 33-34. SID. https://sid.ir/paper/460989/fa

    Vancouver: کپی

    اسکندری فاطمه، صفری مهدی. راهبردهای شناختی و فراشناختی و تاثیر آن بر موفقیت تحصیلی در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1382؛3((ویژه نامه 10)):33-34. Available from: https://sid.ir/paper/460989/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه اسکندری، و مهدی صفری، “راهبردهای شناختی و فراشناختی و تاثیر آن بر موفقیت تحصیلی در دانشجویان پرستاری،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 3، no. (ویژه نامه 10)، pp. 33–34، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/460989/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button