Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,152
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

695
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه، بیش فعالی و دانش آموزان بدون این اختلال در مقطع دبستان

صفحات

 صفحه شروع 110 | صفحه پایان 135

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه, بیش فعالی با دانش آموزان بدون این اختلال در مقطع دبستان بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش آموزان دختر و پسر با و بدون اختلال نارسایی توجه, بیش فعالی در مقطع دبستان در شهر تهران بود که در سال تحصیلی 86- 1385 مشغول به تحصیل بودند. به این منظور بااستفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای چهار مدرسه از بین مدارس شهر تهران انتخاب شد و تمامی دانش آموزان این مدارس بر اساس نشانه های ارایه شده در چهارمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی آزمون شدند. 166 دانش آموز در بین 1755 دانش آموز دارای اختلال نارسایی توجه, بیش فعالی تشخیص داده شدندکه نشان دهنده شیوع 9 درصد در بین این مدارس بود. از این دانش آموزان به طور تصادفی 110 دانش آموز به عنوان گروه دارای اختلال انتخاب شد. 110 دانش آموز بدون این اختلال که از نظر جنسیت و پایه تحصیلی مانند نمونه دارای اختلال بودند نیز به طور تصادفی انتخاب شدند. مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی (فرم معلم) برای هر دو گروه اجرا شد. فرضیه ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و طرح عاملی بررسی شد. یافته ها نشان داد دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه, بیش فعالی در هر سه خرده مقیاس مهارت های اجتماعی (همکاری, جرات ورزی, خودکنترلی) از دانش آموزان بدون این اختلال به طور معناداری پایین تر بودند (P<0.01). مقایسه زیر نوع ها نیز انجام شد. زیر نوع های اختلال نارسایی توجه, بیش فعالی (بی توجه غالب, بیش فعال غالب و مرکب) نیز در مهارتهای اجتماعی تفاوت معناداری با یکدیگر نشان دادند (P<0.01) .این پژوهش برای زیر نوع های اختلال نارسایی توجه, بیش فعالی به تفکیک جنسیت انجام شد و تفاوت معناداری در سطح 05.0 نشان داد. بر اساس این تحقیق می  توان نتیجه گرفت که مهارت های اجتماعی دانش آموزان بدون اختلال نارسایی توجه, بیش فعالی با دانش آموزان دارای این اختلال متفاوت است, این موضوع درخصوص زیر نوع ها نیز مشاهده شد. از یافته های این تحقیق می  توان در درمان و آموزش استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کوثری، لیلا، و علی زاده، حمید. (1389). مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه, بیش فعالی و دانش آموزان بدون این اختلال در مقطع دبستان. مطالعات روان شناختی، 6(3)، 110-135. SID. https://sid.ir/paper/462246/fa

Vancouver: کپی

کوثری لیلا، علی زاده حمید. مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه, بیش فعالی و دانش آموزان بدون این اختلال در مقطع دبستان. مطالعات روان شناختی[Internet]. 1389؛6(3):110-135. Available from: https://sid.ir/paper/462246/fa

IEEE: کپی

لیلا کوثری، و حمید علی زاده، “مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه, بیش فعالی و دانش آموزان بدون این اختلال در مقطع دبستان،” مطالعات روان شناختی، vol. 6، no. 3، pp. 110–135، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/462246/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا