مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,931
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

689
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سلسله مراتب ارزش های دانشجویان دانشگاه شاهد طی سال های 1377 تا 1380

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 107

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی سلسله مراتب ارزش های دانشجویان پی ریزی گردید. به همین منظور ارزش های دانشجویان دانشگاه شاهد در یک مطالعه توصیفی مورد بررسی قرار گرفت. برای نیل به این هدف کلیه دانشجویانی که در طول سال های 1377 تا 1380 وارد دانشگاه شاهد شده بودند به عنوان جامعه آماری تحقیق تعیین شده و سپس طی مطالعات جداگانه ای نظام ارزشی دانشجویان ورودی هر سال تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفت. به عبارت دیگر در هر مطالعه, جامعه آماری از کلیه دانشجویان ورودی های همان سال دانشگاه تشکیل می گردید و نمونه مورد مطالعه از بین آنها انتخاب می شد و پرسشنامه های تحقیق را تکمیل می نمودند. سپس در مرحله دوم و دو سال بعد از ورود دانشجویان به دانشگاه پرسشنامه تحقیق بر روی همان دانشجویان مجددا اجرا می گردید. این روش برای دانشجویان ورودی های 1377 تا 1380 دانشگاه شاهد تکرار شد. در این مطالعه از پرسشنامه سلسله مراتب ارزش های آلپورت, ورنون و لیندزی استفاده گردید که نظام ارزش ها را بصورت سلسله مراتبی (در برگیرنده ارزش های نظری, دینی, اجتماعی, اقتصادی, هنری و سیاسی) در نظر می گیرد. نتایج تحقیق نشان داد که در تمام مراحل تحقیق ارزش های دینی و اجتماعی اولویت های اول و دوم را در سلسله مراتب ارزش های دانشجویان به خود اختصاص داده بودند و ارزش هنری آخرین سنخ ارزشی دانشجویان بود. مقایسه ارزش های دانشجویان در طی مراحل تحقیق نشان داد که ارزش های مذهبی, نظری و عمدتا ارزش سیاسی در سال دوم مطالعات معمولا کاهش پیدا می کرد ولی با این وجود ارزش مذهبی هم چنان بعنوان اولین ارزش نزد دانشجویان محسوب می گردید. علی رغم جا به جایی در سایر ارزش ها؛ تفاوت معنی داری در طول مراحل مطالعه دیده نشد. علاوه بر این در مطالعه حاضر نقش متغیرهای فردی و اجتماعی از قبیل جنس, وضعیت تاهل, محل سکونت خانواده سهمیه مورد پذیرش در دانشگاه و دانشکده محل تحصیل دانشجویان نیز در سلسله مراتب ارزش های دانشجویان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوربالا، احمدعلی، روشن چسلی، رسول، فقیه زاده، سقراط، شاکری، رضا، و صالحی، رضامحمد. (1386). بررسی سلسله مراتب ارزش های دانشجویان دانشگاه شاهد طی سال های 1377 تا 1380. دانشور رفتار، 14(22 (ویژه مقالات روان شناسی 8))، 83-107. SID. https://sid.ir/paper/46248/fa

    Vancouver: کپی

    نوربالا احمدعلی، روشن چسلی رسول، فقیه زاده سقراط، شاکری رضا، صالحی رضامحمد. بررسی سلسله مراتب ارزش های دانشجویان دانشگاه شاهد طی سال های 1377 تا 1380. دانشور رفتار[Internet]. 1386؛14(22 (ویژه مقالات روان شناسی 8)):83-107. Available from: https://sid.ir/paper/46248/fa

    IEEE: کپی

    احمدعلی نوربالا، رسول روشن چسلی، سقراط فقیه زاده، رضا شاکری، و رضامحمد صالحی، “بررسی سلسله مراتب ارزش های دانشجویان دانشگاه شاهد طی سال های 1377 تا 1380،” دانشور رفتار، vol. 14، no. 22 (ویژه مقالات روان شناسی 8)، pp. 83–107، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/46248/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا