مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,785
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

744
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سطوح و انواع تنیدگی و راهبردهای مقابله ای در دانشجویان و مقایسه آن ها در دانشجویان شاهد و غیر شاهد

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 60

چکیده

 هدف اساسی این پژوهش, بررسی تنیدگی زاها و شیوه های مقابله ای در دانشجویان بوده,البته مقایسه دو گروه دانشجویان شاهد و غیر شاهد نیز انجام شده است.به همین دلیل 530 آزمودنی,در رشته های مختلف تحصیلی,متناسب با حجم زیرگروه ها,مورد بررسی قرار گرفتند که 354 نفر از آزمودنی ها را دانشجویان غیر شاهد و 166 نفر را دانشجویان شاهد تشکیل می دادند(10 نفر از آزمودنی ها وضعیت خود را مشخص ننموده اند). ابزار های مورد استفاده در این تحقیق شامل پرسشنامة سنجش تنیدگی(90سؤالی)و پرسشنامة شیوه های مقابله ای(72سؤالی)بوده است. نتایج به دست آمده نشان داده است که بیشترین تنیدگی ها مربوط به مشغله فراوان,نگرانی از انتخاب شغل متناسب با رشتة تحصیلی,تغییر در عادت های خواب و...و کمترین تنیدگی ها مربوط به حاملگی خواسته,ازدواج مجدد,تولد فرزند,دستگیر شدن موقت و...می باشد.راهبردهای مقابله ای که بیشترین استفاده را داشته اندعبارتند از:توکل به خدا و طلب یاری از او,تفکر دقیق درباره اقدامات لازم برای حل مشکل,تلاش و فعالیت بیشتر برای حل مشکل و...کمترین راهبردهای مقابله ای مورد استفاده عبارتند از :مصرف مواد مخدر یا دارو,داروهای آرامبخش,سیگار کشیدن,مراجعه به فالگیر یا دعا نویس و....مقایسة دانشجویان شاهد و غیر شاهد نشان می دهد که این دو گروه ,به شکل گسترده ای در مورد عوامل تنیدگی زا با یکدیگر تفاوت دارند.اما در مورد راهبردهای مقابله ای تمایز معناداری بین دو گروه مشاهده نشده است,جز راهبرد مقابله ای انکار,که توسط دانشجویان شاهد بیشتر از دانشجویان غیر شاهد مورد استفاده قرار گرفته است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

روشن چسلی، رسول، و شعیری، محمدرضا. (1383). بررسی سطوح و انواع تنیدگی و راهبردهای مقابله ای در دانشجویان و مقایسه آن ها در دانشجویان شاهد و غیر شاهد. دانشور رفتار، 11(4 (ویژه مقالات روان شناسی 2))، 49-60. SID. https://sid.ir/paper/46257/fa

Vancouver: کپی

روشن چسلی رسول، شعیری محمدرضا. بررسی سطوح و انواع تنیدگی و راهبردهای مقابله ای در دانشجویان و مقایسه آن ها در دانشجویان شاهد و غیر شاهد. دانشور رفتار[Internet]. 1383؛11(4 (ویژه مقالات روان شناسی 2)):49-60. Available from: https://sid.ir/paper/46257/fa

IEEE: کپی

رسول روشن چسلی، و محمدرضا شعیری، “بررسی سطوح و انواع تنیدگی و راهبردهای مقابله ای در دانشجویان و مقایسه آن ها در دانشجویان شاهد و غیر شاهد،” دانشور رفتار، vol. 11، no. 4 (ویژه مقالات روان شناسی 2)، pp. 49–60، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/46257/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button