مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,573
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

913
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی دو شیوه شناختی - رفتاری و آموزش والدین در افزایش عزت نقس دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 74

چکیده

 هدف از انجام این پژوهش, بررسی و مقایسه اثربخشی دو شیوه شناختی - رفتاری و آموزش والدین در افزایش عزت نفس دانش آموزان بود. طرح تحقیق, تجربی و از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. به این منظور, شش کلاس از بین کلاس های سال دوم راهنمایی شهر اصفهان به طور تصادفی انتخاب و آزمون عزت نفس الیس پوپ به عنوان پیش آزمون روی آن ها اجرا گردید. سپس در هر کلاس, پانزده نفر از دانش آموزانی که نمره عزت نفس آن ها زیر نقطه برش بود, انتخاب و به صورت تصادفی به گروه های آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. چهار گروه آزمایشی (دو گروه دختران و دو گروه پسران) به دو شیوه تحت آموزش قرار گرفتند. در گروه های شناختی - رفتاری دختران و پسران, آموزش هایی به دانش آموزان داده شد و در گروه های آموزش والدین, والدین دانش آموزان تحت آموزش های خاص قرار گرفتند. در گروه کنترل هیچ مداخله ای اعمال نگردید. پس از اتمام جلسات و اجرای پس آزمون, نتایج با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دو راهه و سه راهه و آزمون های تعقیبی لازم تحلیل گردید. نتایج به این قرار است:آموزش شناختی - رفتاری, عزت نفس دانش آموزان دختر را به طور موثر افزایش می دهد, و آموزش والدین در افزایش عزت نفس دانش آموزان پسر موثر است. دو شیوه مذکور تمام ابعادت عزت نفس, شامل عزت نفس کلی, تحصیلی, خانوادگی, اجتماعی و جسمی را همزمان افزایش داده, تغییر در یک بعد چشمگیرتر از سایر ابعاد نیست.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

امامی، طاهره، فاتحی زاده، مریم السادات، و عابدی، محمدرضا. (1385). مقایسه اثربخشی دو شیوه شناختی - رفتاری و آموزش والدین در افزایش عزت نقس دانش آموزان. دانشور رفتار، 13(19 (ویژه مقالات روان شناسی 7))، 65-74. SID. https://sid.ir/paper/46279/fa

Vancouver: کپی

امامی طاهره، فاتحی زاده مریم السادات، عابدی محمدرضا. مقایسه اثربخشی دو شیوه شناختی - رفتاری و آموزش والدین در افزایش عزت نقس دانش آموزان. دانشور رفتار[Internet]. 1385؛13(19 (ویژه مقالات روان شناسی 7)):65-74. Available from: https://sid.ir/paper/46279/fa

IEEE: کپی

طاهره امامی، مریم السادات فاتحی زاده، و محمدرضا عابدی، “مقایسه اثربخشی دو شیوه شناختی - رفتاری و آموزش والدین در افزایش عزت نقس دانش آموزان،” دانشور رفتار، vol. 13، no. 19 (ویژه مقالات روان شناسی 7)، pp. 65–74، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/46279/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا