مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,595
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,190
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه توانمندسازی روان شناختی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه تهران

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 30

چکیده

 تحقیق حاضر با هدف «بررسی رابطه توانمندسازی روان شناختی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه تهران» به روش توصیفی - تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق (2731) نفر از کارکنان دانشگاه تهران بود, که تعداد 156 نفر (72 نفر مرد و 84 نفر زن) از آنها به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه های توانمند سازی روان شناختی اسپریتزر, پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت, کندال و هولین و همچنین پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و می یر می باشند که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرنباخ مورد تایید قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از آزمون های همستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن است که توانمندسازی روان شناختی و زیر مقیاس های آن یعنی معناداری, خود تعیینی, شایستگی و تاثیر با رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری در سطح (p<0.01) داشته و به غیر از مولفه شایستگی دیگر مولفه های توانمندسازی روان شناختی با تعهد سازمانی نیز رابطه مثبت و معناداری داشتند. علاوه براین, بین توانمندسازی روان شناختی با دو مولفه تعهد سازمانی یعنی تعهد عاطفی و تعهد هنجاری نیز رابطه معناداری در سطح (p<0.01) مشاهده گردید و توانمندسازی روان شناختی تنها با مولفه تعهد مستمر رابطه معنادار پیدا نمی کند. در نهایت, نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز گویای این امر بود که به ترتیب زیر مقیاس های معناداری (0.45), خود تعیینی (0.36) و شایستگی (0.23), در پیش بینی رضایت شغلی سهم داشتند و همچنین مولفه معناداری (0.30) و خود تعیینی (0.31) سهم در پیش بینی تعهد سازمانی کارکنان داشتند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

میرکمالی، سیدمحمد، حیات، علی اصغر، نوروزی، علی، و جراحی، نازنین. (1388). بررسی رابطه توانمندسازی روان شناختی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه تهران. دانشور رفتار، 16(39 (ویژه مقالات تربیت و اجتماع))، 15-30. SID. https://sid.ir/paper/46293/fa

Vancouver: کپی

میرکمالی سیدمحمد، حیات علی اصغر، نوروزی علی، جراحی نازنین. بررسی رابطه توانمندسازی روان شناختی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه تهران. دانشور رفتار[Internet]. 1388؛16(39 (ویژه مقالات تربیت و اجتماع)):15-30. Available from: https://sid.ir/paper/46293/fa

IEEE: کپی

سیدمحمد میرکمالی، علی اصغر حیات، علی نوروزی، و نازنین جراحی، “بررسی رابطه توانمندسازی روان شناختی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه تهران،” دانشور رفتار، vol. 16، no. 39 (ویژه مقالات تربیت و اجتماع)، pp. 15–30، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/46293/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا